مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

درس دوازدهم دور اندیشی

معصومه ترکمان | دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۱ ق.ظ


قالب شعر : مثنوی

از کتاب : مخزن الاسرار نظامی

بیت 1 :   کودکی از جمله آزادگان               رفت برون با دو سه همزادگان

معنی : کودکی از خانواده ی انسان های نجیب و اصیل با دو سه نفر از هم سن و سالهای خودش ، برای بازی کردن ، بیرون رفت .

لغت : از جمله ی : از گروه ، از مجموعه ی / آزدادگان : ج آزاده ، اصیل و نجیب ، جوانمرد / همزادگان : ج همزاد ، هم سن و سال

نکته ی دستوری : کودکی : ساده («ی» در کودکی نکره است.)/ آزادگان و همزادگان : جمع

بیت 2 : پای چون در راه نهاد آن پسر           پویه همی کرد و درآمد به سر

معنی : وقتی که آن پسر بچّه شروع به حرکت و دویدن کرد ، با سر به زمین خورد.

لغت : پویه کردن : دویدن ، پوییدن

آرایه : پا و سر مراعات نظیر / پسر و سر : جناس / پای در راه نهادن و به سر در آمدن : کنایه

نکته ی دستوری : پویه : مشتق ( پوی + ه )

  • معصومه ترکمان

انواع (ان )

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳ ب.ظ

انواع (ان )

1-    جمع : مثال  دوستان ، یاران                       2-    مکان : مثال  کندوان ، سپاهان، گیلان            3-    زمان : مثال  پاییزان ، سحرگهان ، بامدادان

4-    شباهت : : مثال  کوهان , ماهان                       5-    حالت : مثال  خندان ، نالان، خرامان (صفت ساز یا قیدساز)

6-    اسم ساز: : مثال  راه بندان ، شیرینی خوران، حنابندان  

نکته :  در  برخی  موارد « ان  » جوهری است یعنی جزئی از خود واژه است مانند :  اصفهان ,  باران , ایران , گلستان



تهیه و تنظیم: شهبازی

  • معصومه ترکمان

آموزش تصویر نویسی و تصویر خوانی ا

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۶ ب.ظ

ا سلام 
آموزش تصویر نویسی و تصویر خوانی از منظر دکتر اکبری شلدره ای و نمونه کار یک دانش آموز برای دانلود در ادامه آمده است

http://s4.picofile.com/file/8165236292/t....docx.html

http://s5.picofile.com/file/8165236468/t....docx.html

http://s5.picofile.com/file/8165236600/a....docx.html

http://s4.picofile.com/file/8165452126/n....docx.html

  • معصومه ترکمان

آموزش تصویر نویسی و تصویر خوانی از منظر دکتر اکبری

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۵ ب.ظ


تصویرخوانی ونگارش جدید یک دانش آموز

 



 

تصویر مورد نظر:

 

عنوان تصویر:کاروتلاش وبعد اسراف

جزئیات تصویر:ابتدا گندم ها نیزسرسبزشده اند ودرحال رشد هستند.این گندم ها نیزدرکنار درختان سرسبزوتنومنداست،میتوان گفت:این مکان مزرعهِ گندم است چون گندم ها نیزدرکناردرختان وبعد درختان درکنارتپّه های کوچک هستند که یک آسمانِ آبی وتمیزوصاف نیز دربالای آن است.گندم ها ابتدا از سرسبزی به خشکی تبدیل میشوند یعنی خشک میشوند تا ما برداشت کنیم واز آن استفاده هایی نیز ببریم،مانندتولیدنان.نان یکی از پرمصرف ترین مواد روزانه ی زندگی ماست بعد ما آن طوری مصرف میکنیم که بیشترآن را باید دور ریخت.چون زیاد میخریم و کم میخوریم وبقیّه رابه بیرون میریزیم،آن هم درکنار زباله های دیگر که دیگر اصلاً قابل استفاده نیست،واقعاً این انصاف است؟این عدل است؟ جواب کشاورزپرزحمت ونانوای پرتلاش این است؟

 واقعاً برای بعضی آدم ها متأسفم!!!

حداقل اگر اشتباه کردیم ونان زیاد خریدیم نان ها را در یک کیسه جمع کرده وبعد به نان خشکی محلّه ی خود میدهیم.اگرتوجّه کنید بیشتر مردم همه ی 

زباله های خود را دریک پلاستیک ریخته و آن را درکنار نان های خشک میگذارند،بعد حیوانات در اطراف آنها جمع میشوند ودیگر نمیشود درآنجا زندگی کرد و آنجا نیز به زباله دانی تبدیل میشود.آن گندمی که با آن زحمت به وجود آمده واقعاً حیف است به نان خشک تبدیل شود.

 پیام تصویر:هیچ گاه نباید گندمی که با زحمت در هوای گرم درست میشود به نان هایی تبدیل شود که درکنارزباله های دیگر است،نانها نیز در کنار آشغال ها متضاد یا مخالفند.ما باید از اسراف دوری کنیم و به اندازه ی نیازبخریم و مصرف کنیم.

نان های خشک را به حیوانات اهلی هم مانند مرغ و

 گاو وگوسفند میتوان داد.

نگارش

بندمقدمه:کشاورزان نیز آنقدرتلاش و کوشش میکنندبرای یک عددنان بعد ما اسراف میکنیم، میدانیدبرای چه؟برای اینکه ما این نعمت راداریم ولی وقتی آنرا از دست بدهیم یا خدایی نکرده به قحطی بیافتیم درست استفاده میکنیم.اسراف نان یعنی حق الناس،یعنی دورشدن ازخدا،حالا به غیراز اینها اسراف باعث آلودگی هوا نیز میشود.

بندبدنه/تنه:کشاورزان و زارعان نیزدرهوای گرم وداغ آنقدر تلاش وکوشش میکنند که دیگر حوصله راه رفتن راندارند،بعدماجواب اینگونه زحمت را با اسراف میدهیم،این یعنی حق الناس.خداوند متعال از حق خود میگذرد ولی از حق مردم نمیگذرد چون آن

 شخصی که زحمت کشیده راضی نیست زحمات او هدر برود،پس ما بایداز آن تشکر کنیم ودرست استفاده کنیم.

وقتی ما حق الناس را انجام میدهیم یعنی ازخدادورمیشویم چون خداوند از آنهایی که 

 حق الناس انجام میدهند نمیگذردو آنهارادوست ندارد

ما با انجام کارِبد یعنی اسراف ازخداوند دور میشویم وبه جهنم و شیطان نیز نزدیک میشویم.

به غیراز این گناه های بزرگ،اسراف یک زیان بزرگی دارد که آن هم آلودگی هوااست،وقتی ما نانها رادرکنار زباله های دیگر میریزیم بعد حیواناتی  مانند سگ وگربه وکلاغ،پلاستیک زباله ها را پاره میکنند وبعد آنهارادرهمه جا میریزند بعد اینها بو میکنند وهوا آلوده میشود وکسی نمیتواند درآنجا زندگی کند.

بندنتیجه:بنابراین نبایداسراف کرد،چون براساس قرآن خداوند اسراف کاران را دوست نداردوباعث 

حق الناس ودورشدن ازخداوآلودگی هوامیشود.نباید جواب کسی که در حق ما مهربانی کرده با بدی بدهیم چون اگر با بدی بدهیم آن شخص دیگر به ما کمک ومحبّتی نمیکند.

 

((کُلّواوَاشرَبواوَلاتُسرِفواً))

بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید

نویسنده:یوسف غفاری




  • معصومه ترکمان

نمونه تصویر خوانی و متن جشنواره ادبی خوارزمی

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۲ ب.ظ


       

محل درج تصویر

 

 

انتخاب عنوان زیبا برای تصویر

 ندارد

  • معصومه ترکمان

نمونه تصویر برای جشنواره خوارزمی نوجوان

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۳۵ ب.ظ

  • معصومه ترکمان

نمونه تصویر برای جشنواره خوارزمی

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۵ ب.ظ

  • معصومه ترکمان

نمونه کار تصویر نویسی جشنواره خوارزمی

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۰ ب.ظ

انتخاب عنوان زیبا برای تصویر

دانش آموزدراین جا عنوانی کوتاه، مناسب وزیبا برای تصویر انتخاب می کند.

جزئیات تصویر(رنگ، خطوط، عناصر ...):

در این جا دانش آموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده می کند وهرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند ومخیل می کند، در قالب یک یا دوبند به صورت انشایی وکاملاً آزاد وخلاقانه وباتوجه به ارتباط عناصر وپیکرۀ تصویر وبدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه ونتیجه)می نویسد. (بین 5- 8 سطر)

پیام تصویر

در این جا دانش آموز پیام ویا پیام هایی که از تصویر برداشت می کنددر یک بند( بین 2- 5 سطر ) می نویسد.


بخش دوم: نگارش متن (مجموع بین 15- 20 سطر) نمون برگ ب) نگارش ـ جشنواره­ ی نوجوان خوارزمی

 

نام و نام خانوادگی:                                                  استان:                           منطقه:                      

نام و نوع مدرسه:

 

انتخاب موضوع/ نام موضوع

ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند. سپس دانش آموز برای موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر (  برونه و درونۀ تصویر) معناسازی وخوشه سازی می کند.(در ذهن )

بند مقدمه

دانش آموز - آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد-  یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه ،معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش ،مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد.می توان گفت ؛ نویسنده  در بند مقدمه طرز تفکر وبرداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)

 

بند تنه/بدنه

بند تنه بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد.زیرا مشاهدات خودرا از تمام اجزا وعناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛این است که دانش آموز، آن سه یا چهار ریز موضوع را که از تصویر،معناسازی کلی انجام داده است ودر واقع بخش یا بخش هایی ازتصویر ،ریز موضوع نوشته اش  در بند های تنه  قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع  می نویسد وجملات موضوع را رابا شرح، تفسیر، توضیح، دلیل وتأیید و... تقویت ،پشتیبانی و حمایت می کند.

   در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه  خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی  یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ،چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.(بین9- 13سطر)

 

بند نتیجه

آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز ،بند نتیجه است. در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی تأثیرگذار وتفکر برانگیز داشته باشد. متن تولیدی فرد در پایان  می بایست فرجام خوش ،تفکربرانگیزوتأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)

 

 

بخش سوم: خوانش،دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشدو نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، جزئیات تصویر وپیام را) بخواند.

 

 

  • معصومه ترکمان

آموزش تصویرخوانی و تصویرنویسی ونگارش

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۶ ب.ظ

جشنوارۀ نوجوان خوارزمی در رشتۀ زبان وادبیات فارسی در سه بخش  به شرح زیر برگزار می شود.

 بخش نخست :تصویرخوانی (بین7- 13سطر)

1) ابتدا دانش آموز عنوانی کوتاه، مناسب وزیبا برای تصویر انتخاب می کند.

2)توجه به جزئیات:  در این مرحله دانش آموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده می کند وهرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند ومخیل می کند، در قالب یک یا دوبند به صورت انشایی وکاملاً آزاد وخلاقانه وباتوجه به ارتباط عناصر وپیکرۀ تصویر وبدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه ونتیجه) می نویسد. (بین 5- 8 سطر)

3) پیام تصویر: در این مرحله دانش آموز پیام ویا پیام هایی که از تصویر برداشت می کنددریک بند( بین 2- 5 سطر ) می نویسد.

بخش دوم: نگارش (مجموع بین 15- 20 سطر)

1) ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند.

2) دانش آموز برای موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر(  برونه و درونۀ تصویر) معناسازی  وخوشه سازی می کند.

3) نوشتن بند مقدمه: دانش آموز - آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد-  یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه ،معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش ،مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد.می توان گفت ؛ نویسنده  در بند مقدمه طرز تفکر وبرداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)

4) نوشتن بند تنه/بدنه: بند تنه بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد.زیرا مشاهدات خودرا از تمام اجزا وعناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛این است که دانش آموز، آن سه یا چهار مورد را که از تصویر،معناسازی کلی انجام داده است ودر واقع بخش یا بخش هایی ازتصویر ،ریز موضوع نوشته اش  در بند های تنه  قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع  می نویسد وجملات موضوع را رابا شرح، تفسیر، توضیح، دلیل وتأیید و... تقویت ،پشتیبانی و حمایت می کند.

   در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه  خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی  یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ،چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.(بین9- 13سطر)

5) بند نتیجه: آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز ،بند نتیجه است. در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی تأثیرگذار وتفکر برانگیز داشته باشد. متن تولیدی فرد در پایان  می بایست فرجام خوش ،تفکربرانگیزوتأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)

بخش سوم: خوانش،دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشدو نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان،توجه به جزئیات وپیام را) بخواند.

ناظرتخصصی کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی

  • معصومه ترکمان

نمونه تصویر برای جشنواره خورزمی

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۱ ب.ظ

  • معصومه ترکمان