مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

نمونه کار تصویر نویسی جشنواره خوارزمی

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۰ ب.ظ

انتخاب عنوان زیبا برای تصویر

دانش آموزدراین جا عنوانی کوتاه، مناسب وزیبا برای تصویر انتخاب می کند.

جزئیات تصویر(رنگ، خطوط، عناصر ...):

در این جا دانش آموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده می کند وهرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند ومخیل می کند، در قالب یک یا دوبند به صورت انشایی وکاملاً آزاد وخلاقانه وباتوجه به ارتباط عناصر وپیکرۀ تصویر وبدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه ونتیجه)می نویسد. (بین 5- 8 سطر)

پیام تصویر

در این جا دانش آموز پیام ویا پیام هایی که از تصویر برداشت می کنددر یک بند( بین 2- 5 سطر ) می نویسد.


بخش دوم: نگارش متن (مجموع بین 15- 20 سطر) نمون برگ ب) نگارش ـ جشنواره­ ی نوجوان خوارزمی

 

نام و نام خانوادگی:                                                  استان:                           منطقه:                      

نام و نوع مدرسه:

 

انتخاب موضوع/ نام موضوع

ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند. سپس دانش آموز برای موضوع انتخابی خود،به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر (  برونه و درونۀ تصویر) معناسازی وخوشه سازی می کند.(در ذهن )

بند مقدمه

دانش آموز - آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد-  یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه ،معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش ،مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد.می توان گفت ؛ نویسنده  در بند مقدمه طرز تفکر وبرداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)

 

بند تنه/بدنه

بند تنه بخش اصلی نوشته است.دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد.زیرا مشاهدات خودرا از تمام اجزا وعناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است.آنچه ارزش دارد؛این است که دانش آموز، آن سه یا چهار ریز موضوع را که از تصویر،معناسازی کلی انجام داده است ودر واقع بخش یا بخش هایی ازتصویر ،ریز موضوع نوشته اش  در بند های تنه  قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع  می نویسد وجملات موضوع را رابا شرح، تفسیر، توضیح، دلیل وتأیید و... تقویت ،پشتیبانی و حمایت می کند.

   در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه  خواهد بود.به طور مثال اگر دانش آموزی  یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ،چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود.(بین9- 13سطر)

 

بند نتیجه

آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز ،بند نتیجه است. در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی تأثیرگذار وتفکر برانگیز داشته باشد. متن تولیدی فرد در پایان  می بایست فرجام خوش ،تفکربرانگیزوتأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)

 

 

بخش سوم: خوانش،دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشدو نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، جزئیات تصویر وپیام را) بخواند.

 

 

نظرات  (۲۹)

 سلام موضوع سال ۹۸ چیه؟

دسلام به نظرتون موضوعتصویرسال ۹۸-۹۹

چیمیتونه باشه🌹🌹♥🙏

عنوان نوشته مهم تراز عنوان تصویر است..یک کم ایراد داره این فرم...موضوع انتخابی ...عنوان تصویر..وجای نام نوشته خالی است😞

  • فاطمه سادات
  • سلام من دانش آوز فرزانگان پایه هفتم هستم و میخواستم بدونم موضوع تصویر نویسی امسال چی میتونه باشه؟؟؟؟

    ممنون

    سلام  

    تصویر خوانی‌ پایه ی هفتم چه تصویری هست؟

    چی کار کنم فردا امتحان داریم

     

    ببخشید شما خبر دارید برای امسال جشنواره خوارزمی چه موضوعی بهمون میدن ؟
    سلام. من پایه ی هشتم هستم.فردا امتحان منطقه ای داریم.تصویر نویسی ما در چه مورد میتونه باشه؟؟؟؟؟؟(بعضی ها پرسیدن نوشتید کار آفرینی. یعنی چی؟؟) میشه بیشتر توضیح بدید. ممنون میشم
    تصویر سال ۹۷ مرحله شهرستان برای نهمی ها چه تصویریه ؟
    ببخید می شه بگید یه مطلب رو چه جوری از وبلاگ می شه پیدا کرد
    سلام من از اصفهان ام میدانید تصاویر درچه مورده؟؟؟؟
  • فاطمه کیانی
  • تصیر امسال چیه
    شاگرد نمونه فرزانگانم
    سلام
    میخواستم بدونم برای شرکت در مرحله منطقه چطور انشایی بنویسم
    منظورم اینه تصویری با جزئیات زیاد انتخاب کنم یا موضوعش احساسی باشه یا فرهنگی اجتماعی
    انشا برای پایه هشتم شهرستان فردوس چه تصویریه؟
    تصویر خوانی سال ۹۷ چه تصویریه؟؟
    پاسخ:
    اجتماعی فرهنگی و بیشتر کار افرینی
    سلام من دانش اموز مدرسه فرزانگانم میخواستم ببینم احتمال اینکه امسال موضوع تصویر نویسی چی باشه بیشتره؟

    پاسخ:
    اجتماعی فرهنگی
    سلام مطمئنید که کارآفرینیه اگه هست میشه کمی دربارش توضیح بدین ؟؟؟
    سلام تصویر نویسی پایه هشتم چه تصویری هست
    پاسخ:
    سلام..مشخص نشده ولی موضوعش احتمالا کار آفرینی هست
    سلام
    از کجا عکسا رو پیدا کنم؟؟؟
    پاسخ:
    داخل وبلاک سرچ کنید
    سلام جمع مکسرکلمه ی حکمت چیه؟؟

    پاسخ:
    کلماتی که بر وزن فِعلَة باشند جمع مکسر آنها بر وزن فَعِل می آید:

         حکمت= حِکم                                بدعت= بِدَع

    ببخشید من دفعه اولمه ک میخوام تو جشنواره شرکت کنم باید چیکار کنم
    پاسخ:
    تو وبلاگ مراحل نوشتن جشنواره هست سرچ بفرمایید اگه پیدا نشد چشم
    مرسی بابت مطالب خوبتون ولی چجوری عکس ها رو پیدا کنم که در موردش بنویسم ؟؟؟ فردا برای منطقه امتحان دارم!!
    پاسخ:
    با سرچ در وبلاگ چند عکس هست ..هرچند هر منطقه و شهرستان و استان عکس های متفاوتی امسال ارایه خواهند داد
    عالی♥♥♥
    مطالبخیلی خوبی رو به من دادید
    اما من یک سوال دارم من از کجا میتوانم عکس ها رو پیداکنم که در باره انها انشا بنویسم
    سلام با عرض خسته نباشید میشه لطفا توضیح بدید که تو در مرحله استانی دقیقا چی میشه و چیزی میخوان آیا نفرات برتر در منطقه یا شهرستان در استان دوباره باید درباره یک تصویر دیگه انشا بنویسن ؟
    لطفا بیشتر توضیح بدین....ممنون
    لطفا برام دعا کنین قبول شم ...با تشکر
    مطالب خوبی رو گذاشتید💗 
    میشه انشاء های برگذیده جشنواره خارزمی رو هم بزارید ؟
    میشه چند تا نمونه تصویر نویسی بذارید
    تو ناحیه اول شدم ولی با مراحل بعدی آشنایی ندارم لطفا نمونه انشاهای برگذیل رو بذارین
    خیلی خوب بود شنبه امتحان ن ات حیه داریم تو مدرسه اول شدم انشا... تو منطقه هم اولم با این مطالب خوبتون👏
    برام دعا کنین مرسی عزیزان😃

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی