مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

۲۵۰ مطلب توسط «معصومه ترکمان» ثبت شده است

کارگاه آموزشی آشنایی با نرم افزار شاد - نهاوند مهر99

معصومه ترکمان | دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۱ ب.ظ

  • معصومه ترکمان

ششمین جشنواره روان خوانی گلستان سعدی

معصومه ترکمان | شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۴ ب.ظ

به نام خدا

 

موضوع: مسابقه روان خوانی  دانش آموزی گلستان سعدی

منّت خداى را عزّوجلّ که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسى که فرو مى‏رود، ممدّ حیات است و چون برمى‏آید، مفرّح ذات؛ پس در هر نفسى دو نعمت موجود است و بر هر نعمتى شکرى واجب.

از دست و زبان که برآید  

   کز عهد ه شکرش به درآید

         در راستای آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ تعلیمی و ادبیات‌اندرزی، گروه ادبیات فارسی دوره متوسطه اول شهرستان نهاوند ششمین  دوره مسابقه ی گلستان‌خوانی را بین دانش آموزان متوسطه دوره اول  به صورت مجازی برگزار می نماید .

       از مهم‌ترین اهداف این مسابقه آشنایی خانواده‌ها و دانش‌آموزان با فرهنگ تعلیمی و ادبیات اندرزی بوده که به شهادت شاعران و نویسندگان بزرگ، گلستان سعدی پیشرو در ادبیات اخلاقی، اندرزی و تعلیمی است.

       از سویی دیگر تکیه سعدی بر قرآن کریم، احادیث نبوی و سرگذشت عارفان، علما و فیلسوفان جهان اسلام محتوای کلامش را از عظمتی درخور و بی‌نظیر برخوردار ساخته است.

مدارس شهر و روستا  تا مورخه 15/09/1399 فایل های ارسالی دانش آموزان را به سرگروه ادبیات ارسال نمایند

از هر مدرسه 3 اثر برتر ارسال شود بدون در نظر گرفتن پایه

      باب های مسابقه به شرح ذیل می باشد:

 باب سوم- در فضیلت قناعت    باب چهارم - در فواید خاموشی 

     باب هفتم - در تأثیر تربیت      

معیارهای ارزشیابی دانش آموزان :

1-نحوه و لحن خواندن     2- تاثیر گذاری در مخاطب     3- نحوه شروع و به پایان بردن متن 

4- بی غلط خواندن         5- خلاقیت و نو آوری           6- توجه به موسیقی واژه ها  

 7- بهره گیری از زبان بدن در حین خواندن       8-فیلم های ارسالی می تواند دارای موزیک متن باشد

 9- پوشش دانش آموزان باید لباس رسمی مدرسه باشد

 10- فایل های ارسالی حداکثر 5 دقیقه باشد و اگر دانش اموز آموزی از حکایت های طولانی تر بهره جسته و آشنایی لازم با نرم افزارهای کم حجم کننده دارد حتما حجم فایل را مناسب ارسال کند در غیر این صورت از حکایت های کوتاه استفاده نماید

11-برای شرکت کنندگان  5 نمره فعالیت کلاسی منظور گردد

 

گروه آموزشی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه نهاوند


م.ترکمان

 

  • معصومه ترکمان

معنی شعر با بهاری که می رسد پایه هفتم

معصومه ترکمان | شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۱ ب.ظ

 

 

معنی بیت اول : در حالی که روزها روشن تر و گرم تر می شود و مردم مشغول زندگی هستند آسمان هم لبخند گشوده و باز شده است . 

 

دانش ادبی : تشخیص در لبخند زدن آسمان /  تشبیه آسمان به یک تبسم  وجه شبه هم لبخند زدن / روشن و گرم  مراعات ا لنظیر / ردیف  (شد ) / قافیه ( تبسم ) 

معنی بیت دوم : هر چه سرما و ناراحتی از مردم دور شد ند و از جلوی چشمان ما هم دور شد و قابل دیدن نبود . 

دانش ادبی : ( وا) قافیه  / ( شد ) ردیف / ( سرما ) مجاز از غم / ( دل سردی ) مجاز از ناراحتی 

معنی بیت سوم: با رسیدن فصل بهار نسیمی می آید که به مردم نوید شور و نشاط  و زندگی می دهد .

دانش ادبی : ( وا) قافیه / (شد ) ردیف / واشدن جوانه ( کنایه از گل شدن غنچه) / چشم جوانه ای ( تشخیص ) 

دانش زبانی : باز ( قید تکرار ) / جوانه ای ( ی ) نکره یک جوانه 

معنی بیت چهارم : با آمدن فصل بهار شکوفه ها روی درخت شکفته شدند و  در تمام جهان جلوه گر شد . 

دانش ادبی : خندیدن شکوفه ( تشخیص ) / درخت،شکوفه و بهار ( مراعات النظیر ) /( معنا ) قافیه / ( شد) ردیف 

دانش زبانی : درختی و شکوفه ای و  کتابی ( ی ) نکره 

معنی بیت پنجم : خطاب به انسان  می گوید که با بهاری که از راه می رسد  تو سبز شو و با طراوت و شاداب شو . 

دانش ادبی : قافیه ( بهاری ) ردیف ( شو ) 

دانش زبانی : بیت دارای 4 جمله می باشد وجه جملات خبری و امری و امری و امری است / ویژگی های بهار را در مصرع دوم بیان کرده است ./ نهاد ( تو ای انسان ) که محذوف است / با و از حروف اضافه  / بهاری و راه متمم 

معنی بیت شش : تو هم ای انسان با آمدن بهار دوباره زندگی خود را  تغییر بده و به زندگی خودت حرکت بده . 

دانش ادبی : تشبیه ( تو ) مشبه ( شاخه گل ) مشبه به  ( جوانه بزن ) وجه شبه ( مثل ) ادات تشبیه / تشبیه دوم  ( تو ) مشبه ( چشمه سار) مشبه به ( جاری شدن ) وجه شبه ( مثل ) ادات تشبیه ( تو مثل یک شاخه گل جوانه بزن / تو مثل یک چشمه جاری شو) 

دانش زبانی : جوانه بزن ( امر ) / جاری شو ( امر ) / بیت دارای دو جمله است 

معنی بیت هفتم : زندگی بر وقف مراد تو شده است  و امروز در این زمان وقت شکوفایی و سر سبزی تو است . 

دانش ادبی : قافیه ( شکفتنت )  ردیف ( امروز ) / تشخیص ( لبخند زدن زندگی ) 

دانش زبانی : هست به معنی شدن است / شکفتنت ( شکوفا شدن ) / امروز ( قید زمان ) 

معنی بیت هشتم : بهترین کار برای تو در دنیا است که با خدای خودت راز و نیاز کنی 

دانش ادبی : قافیه ( گفتنت ) ردیف ( امروز ) 

دانش زبانی : خدا ( متمم ) دنیا ( متمم ) 

 

  • معصومه ترکمان

برنامه عملیاتی سالانه گروه ادبیات فارسی متوسطه اول نهاوند 1399/00

معصومه ترکمان | شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۲۰ ب.ظ

دریافت
عنوان: برنامه سالانه 99
توضیحات: برنامه سالانه گروه ادبیات فارسی نهاوند
 

  • معصومه ترکمان

توصیف کلاس مجازی

معصومه ترکمان | پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۰۵ ب.ظ

من اگر بخواهم کلاس مجازی و آموزش مجازی را توصیف کنم، آن را به دو دسته کلاس مجازی و آفلاین تقسیم می کنم. همانطور که از نامش مشخص است، در کلاس مجازی، دانش پذیران و اساتید به صورت همزمان حضور دارند. اما در آموزش های الکترونیکی آفلاین، محتوای آموزش الکترونیکی به صورت آرشیو و مدیریت شده در اختیار دانش پذیران قرار داده می شود.

برای هر کدام از این روش ها، ابزارهای مختلفی توسعه یافته اند، به عنوان مثال نرم افزار ادوبی کانکت برای برگزاری کلاس مجازی و سامانه مدیریت آموزش LMS برای ارائه آموزش های الکترونیکی آفلاین. آموزشگاه ها و سازمان ها معمولا ترکیبی از این دو روش را استفاده می کنند. لازم به ذکر است که این دو نرم افزار قابلیت ادغام دارند، به این ترتیب که استفاده از آن ها در کنار هم بسیار آسان تر می شود. در ادامه می خواهم ویژگی های یک کلاس و آموزشگاه آنلاین را توصیف کنم، یک آموزشگاه مجازی که با استفاده از نرم افزارهای َAdobe Connect و نرم افزار ال ام اس Moodle راه اندازی شده است:

  • در سیستم آموزش آنلاین زمانی که وارد کلاس می شوید می توانید سایر فراگیران را ببینید و حتی بصورت انفرادی و گروهی با هم به گفتگو بپردازید. این یادگیری الکترونیکی تعاملی می تواند بصورت صوتی ، متنی و تصویری باشد. 
  •  هنگام تدریس آنلاین توسط استاد،  می توانید بصورت زنده از تمامی امکاناتی که استاد در اختیارتان قرار می دهد، برخوردار شوید. بعنوان مثال  یک جزوه آموزشی را به نمایش می گذارد و شما می توانید این جزوه را برای خود ذخیره نمایید و همیشه همراه خود داشته باشید و یا در موبایل خود آن را ببینید.
  • معصومه ترکمان

مزایای تدریس مجازی و یادگیری الکترونیکی

معصومه ترکمان | چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۰۸ ب.ظ

آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش های سنتی دارای مزایای عمده ای است . انعطاف پذیری و حذف تردد های بی مورد و پر هزینه برای شرکت در دوره های آموزشی، از مهمترین مزایای آموزش های الکترونیکی است. آموزش الکترونیکی دارای مزایای متعدد دیگری نیز می باشد:

هزینه تولید دوره های آموزش الکترونیکی گران نبوده و با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای موجود می توان پس از تهیه نرم افزار مربوطه، اقدام به تولید دوره های آموزش الکترونیکی کرد.

دانش پذیران قادر به تنظیم آهنگ یادگیری خواهند بود. اکثر برنامه های تدریس مجازی را می توان در زمان نیاز به آنها، استفاده کرد.

سرعت فراگیری آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش های سنتی بمراتب بیشتر بوده و حداقل 50 درصد بهبود و سرعت را بدنبال خواهد داشت. دانش پذیرانی که در دوره های تدریس مجازی شرکت کرده اند می توانند موضوعات و مطالبی را که نسبت به آنها آشنایی دارند، مطالعه نکرده و صرفا بر روی موضوعاتی متمرکز کنند که نسبت به آنها آشنایی ندارند.

در تدریس مجازی می توان از پیام ها بمنظور ارتباط با مخاطب استفاده کرد.(حذف سلایق و تجارب فردی در مقایسه با آموزش های سنتی)

آموزش های الکترونیکی مستقل از پارامترهای زمان و مکان بوده و در هر زمان و هر محل می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

سنکرون کردن یا همزمان سازی دوره های مبتنی بر آموزش الکترونیک به سرعت و به سادگی انجام می گیرد. موضوعات و محتوای الکترونیکی جدید و اصلاح شده به سرعت بر روی سرویس دهنده مربوطه قرار گرفته و فراگیران بلافاصله از نتایج آن بهره مند خواهند شد. آموزش های الکترونیکی مبتنی بر CD-ROM  در زمان همزمان سازی و توزیع، هزینه های بالایی را بر سازمان و یا موسسه آموزشی و فراگیران تحمیل خواهد کرد. روش فوق در مقایسه با آموزش های مکاتبه ای مقرون بصرفه خواهد بود.

آموزش الکترونیکی و تدریس مجازی باعث افزایش قدرت نگهداشت اطلاعات در فراگیران می گردد. در این راستا از عناصر متفاوتی نظیر : صوت، تصویر، امتحانات کوتاه، ارتباط متقابل با فراگیر و سایر موارد برای تاکید مجدد در فراگیری هدفمند استفاده می گردد. در صورتیکه فراگیران بخش هایی از یک دوره آموزشی را به درستی فرا نگرفته باشند، می توانند در زمان دلخواه مجددا بخش مربوطه را مطالعه نمایند.

با استفاده از مدیریت آموزشی، برنامه های آموزش الکترونیکی برای گروه های زیادی از دانشجویان، به سادگی انجام خواهد شد. دنبال نمودن وضعیت آموزشی دانشجویان و میزان پیشرفت به وجود آمده، زمانبندی و اختصاص دوره های آموزشی برای پرسنل و کارمندان یک اداره و دنبال نمودن وضعیت پیشرفت آنها و سایر موارد مربوط به مدیریت آموزشی به سرعت و به سادگی محقق می گردد

  • معصومه ترکمان

چند نکته در خصوص کرونا و مدارس

معصومه ترکمان | سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۶:۰۰ ب.ظ

کرونا

  1. - رعایت فاصله حداقل یک متر جهت پیشگیری از بروز بیماری

  2. - شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه الکل

  3. - ضرورت استفاده از وسایل حفاظت شخصی از جمله ماسک برای تمامی کارکنان، معلمین و دانش‌آموزان

  4. - استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه (در صورتی‌که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده شود)

  5. - عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیزکردن میز و صندلی و سایر وسایل (ترجیحاً هر یک از کارکنان از دستمال نظافت شخصی استفاده کنند و یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف)

  6. - خوددای از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی و ضرورت شستن و ضدعفونی مرتب دست به ویژه قبل از دست زدن به بینی، دهان و چشم و همچنین قبل از غذا خوردن، بعد از دستشویی، بعد از پایان کار و بعد از ورود به منزل

  7. - ضرورت استفاده از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ایمن در نمازخانه‌ها

  8. - مسئولین مدرسه باید آموزش شستشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی‌کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان اعمال کنند. در صورت امکان، ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی‌کننده دست در همه کلاس‌های درس قرار داده شود.

  9. - ترجیحاً معلمان و دانش آموزان، لیوان کاغذی یک‌بار مصرف و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند.

  10. - دانش‌آموزان باید از لوازم التحریر شخصی استفاده کنند.

  11. - ممنوعیت فعالیت بوفه‌ها و پایگاه تغذیه سالم مدارس

  12. - خودداری از دست ‌به‌ دست کردن مواد غذایی و ساندویچ‌های خانگی توسط دانش آموزان

  13. - دانش آموزان و کارکنان ترجیحاً از آب‌ بطری شده که قبل از مصرف روی بطری آن شسته شده، استفاده کنند.

  14. - توصیه می‌شود دانش‌آموزان میان وعده خود را در منزل تهیه و جهت استفاده با بسته‌بندی مناسب به مدرسه آورند.

  15. - در صور مصرف میوه، باید به طور کامل و بر اساس اصول بهداشتی شستشو شده و پوست آن گرفته شود.

  16. - استفاده از تهویه مناسب و باز گذاشتن درها و پنجره‌های سالن‌ها

  17. - سیستم لوله‌کشی صابون مایع و دستمال کاغذی در توالت‌ها و سرویس‌های بهداشتی تعبیه شود.

  18. - دفع پسماندها باید به شیوه بهداشتی در سطل‌های دردار پدالی صورت پذیرد.

  19. - در محل‌های تجمع نظیر نمازخانه گندزدایی در فواصل اقامه هر وعده نماز پیش‌بینی شود.

  20. - حذف آب ‌سردکن‌ها به صورت موقت (موارد دارای پدال یا چشم الکترونیک بلامانع است)

  21. - خود اظهاری والدین در مورد بیماری دانش آموزان ضروری است. به والدین اطمینان دهید که در صورتی که کودک نیازمند استراحت و جداسازی در منزل باشد، مشکلی از نظر تحصیلی و مدرسه پیدا نخواهد کرد.

  22. - خودداری از ورود دانش آموزان علامت دار و مشکوک به ویروس کرونا به مدرسه

  23. - همه‌ دانش‌آموزانی که مشکوک به بیماری کرونا باشند باید به اتفاق خانواده به مرکز خدمات جامع سلامت معرفی و توسط پزشک معاینه شوند. بازگشت به مدرسه منوط به گواهی پزشک خواهد بود.

  24. - ترجیحاً وسایل دانش آموزان در مدرسه بماند و با خود چیزی را به منزل نبرند.

  25. - در نظر گرفتن فضایی مجزا برای جداسازی موقت افراد مشکوک به کرونا ویروس الزامی است.

  • معصومه ترکمان

 

ضمن درود و آرزوی سلامتی و شادابی برای شما عزیزان :

با توجه به استمرار فرایند آموزش و وضعیت موجود در جهان و اهمیت  در خانه ماندن و حفظ سلامت  دانش آموزان

گرامی و یاد آوری مطالب کتاب فارسی  ؛ گروه آموزشی ادبیات فارسی نهاوند اقدام به برگزاری آزمون آنلاین (بر خط) ادبیات فارسی برای هر سه پایه  دوره اول متوسطه نموده است

تاریخ آزمون : چهار شنبه 10  و پنج شنبه 11 اردیبهشت ماه 1399

ساعت آزمون : 9 صبح روز چهار شنبه تا 21 پنج شنبه

تراز آزمون شما روز بعد  قابل مشاهده است

لینک ورود

 

آزمون آنلاین پایه های نهم نهاوند

تهیه و تنظیم: شهبازی
آزمون آنلاین پایه های نهم نهاوند

تهیه و تنظیم: شهبازی

 

 

آزمون آنلاین پایه های نهم نهاوند

تهیه و تنظیم: شهبازی

آزمون آنلاین فارسی پایه های هفتم

معصومه ترکمان | پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳ ق.ظ

دانش آموزانی  از مدرسه محلاتی نهاوند و شریف ملایر که قبلا گذر واژه خود را ثبت نموده اند می توانند روز یک شنبه 97/10/23 از ساعت 9 صبح تا 17 با رمز خود وارد آزمون گردیده و به سوالات پاسخ دهند ..در پایان آزمون نتیجه و درصد پاسخگویی ارایه خواهد شد ...توجه داشته باشید آزمون دارای نمره منفی است

برای ورود و توضیحات بیشتر از پیوند های روزانه در سمت چپ وبلاک استفاده نمایید

آزمون آنلاین ادبیات فارسی پایه هفتم دوره اول متوسطه

آزمون آنلاین فارسی هفتم

تهیه و تنظیم: شهبازی


    


  • معصومه ترکمان

برگزاری مسابقه آنلاین فارسی پایه های نهم

معصومه ترکمان | يكشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷، ۰۱:۳۳ ب.ظ


با نام و یاد خدا

 

    از آن جایی که به روز نمودن اطّلاعات علمی و ایجاد انگیزه برای یادگیری از عوامل مؤثّر در ارتقـــای کیفیّت خدمات آموزشی در مدارس است و ارتقای علمی دانش آموزان باعث افزایش سطح علمی و میزان یـــادگیری فراگیران می شود ، گروه ادبیات فارسی دوره اول متوسطه نهاوند به مناسبت  گرامیداشت دهه فجر و  به منظور آشنایی هر چه بیش تر دانش آموزان با مسابقات آنلاین و استفاده IT  در مدارس در نظر دارد  مسابقه ی آنلاین (بر خط) درس ادبیات فارسی پایه نهم را به اجرا در آورد .دانش آموزان منحصرا در تاریخ یاد شده با ورود به  آدرس اینترنتی http://g-a-nahavand.blog.ir   ««  گروه ادبیات فارسی دوره اول متوسطه نهاوند »» و ثبت نام مشخصات می توانند در مسابقه شرکت نمایند .به شرکت کنندگان یاد آوری گردد به جای نام ایمیل نام مدرسه خود را ثبت نمایند

 

اهداف:

 

۱- ارتقای سطح علمی – آموزشی دانش آموزان در درس ادبّیات فارسی

 

۲- توسعه و رشد کیفی سطح آموزش ادبّیات فارسی

 

۳- توانمند شدن شرکت کنندگان در استفاده از فناوری IT و ICT برای توسعه ی دانش و فرایند به کارگیری آن

 

4-    تغییر در ایجاد انگیزه برای اجرای مسابقات به روش های جدید

 

5- ترغیب دانش  آموزان در استفاده‌ی بهینه از فناوری اطلاعات

 

موضوع مسابقه:

 

برگزاری مسابقه ی درس ادبیات فارسی پایه های  نهم دوره اول متوسطه به صورت آنلاین

 

منبع:

 

 کتاب فارسی پایه نهم  تا درس 11

 

شیوه ی اجرا:

 

۱- این مسابقه در یک مرحله اجرا می گردد.

 

۲- شرکت کنندگان در مدّت 15 دقیقه به 20پرسش چهار گزینه ای پاسخ خواهند داد.

 

3- به پاسخ های نادرست نمره ی منفی تعلّق می گیرد.

 

4- نام کاربری شماره ملی دانش آموز و گذر واژه ورود نیز چهار رقم آخر (سمت راست شماره ملی )  می باشد

 

زمان برگزاری آزمون:

سه شنبه 9/11/97 ساعت 9 الی17

 

 

 

  • معصومه ترکمان