مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

آموزش تصویر نویسی و تصویر خوانی از منظر دکتر اکبری

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۴۵ ب.ظ


تصویرخوانی ونگارش جدید یک دانش آموز

 



 

تصویر مورد نظر:

 

عنوان تصویر:کاروتلاش وبعد اسراف

جزئیات تصویر:ابتدا گندم ها نیزسرسبزشده اند ودرحال رشد هستند.این گندم ها نیزدرکنار درختان سرسبزوتنومنداست،میتوان گفت:این مکان مزرعهِ گندم است چون گندم ها نیزدرکناردرختان وبعد درختان درکنارتپّه های کوچک هستند که یک آسمانِ آبی وتمیزوصاف نیز دربالای آن است.گندم ها ابتدا از سرسبزی به خشکی تبدیل میشوند یعنی خشک میشوند تا ما برداشت کنیم واز آن استفاده هایی نیز ببریم،مانندتولیدنان.نان یکی از پرمصرف ترین مواد روزانه ی زندگی ماست بعد ما آن طوری مصرف میکنیم که بیشترآن را باید دور ریخت.چون زیاد میخریم و کم میخوریم وبقیّه رابه بیرون میریزیم،آن هم درکنار زباله های دیگر که دیگر اصلاً قابل استفاده نیست،واقعاً این انصاف است؟این عدل است؟ جواب کشاورزپرزحمت ونانوای پرتلاش این است؟

 واقعاً برای بعضی آدم ها متأسفم!!!

حداقل اگر اشتباه کردیم ونان زیاد خریدیم نان ها را در یک کیسه جمع کرده وبعد به نان خشکی محلّه ی خود میدهیم.اگرتوجّه کنید بیشتر مردم همه ی 

زباله های خود را دریک پلاستیک ریخته و آن را درکنار نان های خشک میگذارند،بعد حیوانات در اطراف آنها جمع میشوند ودیگر نمیشود درآنجا زندگی کرد و آنجا نیز به زباله دانی تبدیل میشود.آن گندمی که با آن زحمت به وجود آمده واقعاً حیف است به نان خشک تبدیل شود.

 پیام تصویر:هیچ گاه نباید گندمی که با زحمت در هوای گرم درست میشود به نان هایی تبدیل شود که درکنارزباله های دیگر است،نانها نیز در کنار آشغال ها متضاد یا مخالفند.ما باید از اسراف دوری کنیم و به اندازه ی نیازبخریم و مصرف کنیم.

نان های خشک را به حیوانات اهلی هم مانند مرغ و

 گاو وگوسفند میتوان داد.

نگارش

بندمقدمه:کشاورزان نیز آنقدرتلاش و کوشش میکنندبرای یک عددنان بعد ما اسراف میکنیم، میدانیدبرای چه؟برای اینکه ما این نعمت راداریم ولی وقتی آنرا از دست بدهیم یا خدایی نکرده به قحطی بیافتیم درست استفاده میکنیم.اسراف نان یعنی حق الناس،یعنی دورشدن ازخدا،حالا به غیراز اینها اسراف باعث آلودگی هوا نیز میشود.

بندبدنه/تنه:کشاورزان و زارعان نیزدرهوای گرم وداغ آنقدر تلاش وکوشش میکنند که دیگر حوصله راه رفتن راندارند،بعدماجواب اینگونه زحمت را با اسراف میدهیم،این یعنی حق الناس.خداوند متعال از حق خود میگذرد ولی از حق مردم نمیگذرد چون آن

 شخصی که زحمت کشیده راضی نیست زحمات او هدر برود،پس ما بایداز آن تشکر کنیم ودرست استفاده کنیم.

وقتی ما حق الناس را انجام میدهیم یعنی ازخدادورمیشویم چون خداوند از آنهایی که 

 حق الناس انجام میدهند نمیگذردو آنهارادوست ندارد

ما با انجام کارِبد یعنی اسراف ازخداوند دور میشویم وبه جهنم و شیطان نیز نزدیک میشویم.

به غیراز این گناه های بزرگ،اسراف یک زیان بزرگی دارد که آن هم آلودگی هوااست،وقتی ما نانها رادرکنار زباله های دیگر میریزیم بعد حیواناتی  مانند سگ وگربه وکلاغ،پلاستیک زباله ها را پاره میکنند وبعد آنهارادرهمه جا میریزند بعد اینها بو میکنند وهوا آلوده میشود وکسی نمیتواند درآنجا زندگی کند.

بندنتیجه:بنابراین نبایداسراف کرد،چون براساس قرآن خداوند اسراف کاران را دوست نداردوباعث 

حق الناس ودورشدن ازخداوآلودگی هوامیشود.نباید جواب کسی که در حق ما مهربانی کرده با بدی بدهیم چون اگر با بدی بدهیم آن شخص دیگر به ما کمک ومحبّتی نمیکند.

 

((کُلّواوَاشرَبواوَلاتُسرِفواً))

بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید

نویسنده:یوسف غفاری




  • معصومه ترکمان

نظرات  (۱)

چقد ناشیانه نوشته شده بود :|

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی