نکته های ادبی درس مام میهن
💎 بخش ۲ :
مضاف الیه
بود : فعل ربطی
از : حرف اضافه
ایشان : متمم
یکی : به نظر بدل نهاد باشد
دانش های ادبی :
آرایه ی خاصی دیده نمی شود . واژگان (کودکی و یکی ) قافیه اند.
🔻گفت همانا که در این همرهان
صورت این حال نماند نهان
بیت دو جمله است . گفت / همانا که در این همرهان صورت این حال نماند نهان /
برگردان بیت به نثر روان :کودک گفت که یقینا جریان این حادثه در میان این جمع پوشیده نخواهد ماند .
برسی دستوری :
گفت : فعل
فاعل: او
همانا : قید تاکید
که : حرف ربط وابسته ساز
در : حرفاضافه
این : صفت اشاره
همرهان : متمم
صورت : نهاد
این : صفت اشاره
حال : مضاف الیه
نماند: فعل
نهان : مسند
دانش های ادبی :
در بیت واج آرایی (ه) دیده می شود و در واژه ی ( حال ) نیز ایهام وجود دارد.
یکی در معنی زمان حال و آن دگر حالت .
واژگان ( همرهان و نهان ) قافیه اند .
🔻چون که مرا زین همه دشمن نهند
تهمت این واقعه بر من نهند
بیت دو جمله است . مصراع اول یکی و مصراع دوم یکی دیگر .
برگردان بیت به نثر روان :تهمت این واقعه را به گرد من می اندازند زیرا مرا دشمن او می دانند .
بررسی دستوری :
چون که : حرف ربط وابسته ساز
مرا = من را : مفعول و حرف نشانه
زین = از این : حرف اضافه و صفت اشاره
همه : متمم
دشمن : مسند
نهند : فعل گذرا بر مفعول و مسند
این جمله از نوع جملات چهار جزیی است به این شکل ( نهاد + مفعول + مسند + فعل )
تهمت : مفعول
این : صفت اشاره
واقعه : مضاف الیه
بر : حرف اضافه
من : متمم
نهند : فعل
نهند اولی = نامیدن و دانستن
نهند دومی = قرار دادن و گذاشتن
دانش های ادبی :
جناس تام بین ( نهند و نهند )
بیت ذوقافیتین هست / قافیه های اول ( دشمن و من ) و قافیه های دوم ( نهند و نهند )
🔻زی پدرش رفت و خبردار کرد
تا پدرش چاره ی آن کار کرد
بیت سه جمله است . زی پدرش رفت / و خبردارکرد / تا پدرش چاره ی آن کار کرد/
دو جمله ی مصراع اول از نوع جملات مرکب همپایه هستند و جمله مصراع دوم از نوع وابسته
برگردان بیت به نثر روان :به سوی پدر او رفت و اورا از این ماجرا آگاه ساخت تا اینکه پدرش ای کار را چاره کرد .
بررسی دستوری :
زی : حرف اضافه
پدر : متمم
ش : مضاف الیه
رفت : فعل
و : حرف ربط همپایه ساز
خبردار: مسند
کرد : فعل
تا : حرف ربط
پدر : نهاد
ش : مضاف الیه
چاره : مسند
کرد : فعل
آن : صفت اشاره
کار : مفعول
دانش های ادبی :
تکرار دو واژه ی ( پدرش ) و نیز وجود جناس اختلافی در دو واژه ی ( دار و کار)
به زیبایی بیت افزوده است و هم چنین واژگان ( خبردار و کار ) باهم قافیه اند و ( کرد ) در هردو مصراع ردیف اند .
🔻هر که در او گوهر دانایی است
بر همه چیزیش توانایی است
بیت دو جمله است . مصراع اول یکی و مصراع دوم یکی دیگر .
برگردان بیت به نثر روان : هر کس که در وجودش گوهر دانایی وجود دارد بر انجام هر کاری برای او توانایی وجود دارد .
بررسی دستوری :
هر : صفت مبهم
که ( کس که ) : نهاد
در : حرف اضافه
او : متمم
جوهر : نهاد
دانایی : مضاف الیه
است : فعل غیر اسنادی
بر : حرف اضافه
همه : صفت مبهم
چیزی : متمم
ش : متمم یا مضاف الیه
توانایی : نهاد
است : فعل غیر اسنادی
دانش های ادبی :
واژه جوهر معرب گوهر است . تناسب زیبا بین واژگان ( دانایی و توانایی )
واژگان ( دانایی و توانایی ) قافیه اند و ( است ) ردیف .
🔻دشمن دانا که غم جان بود
بهتر از آن دوست که نادان بود
بیت در کل سه جمله است . دو جمله در مصراع اول به صورت جمله مرکب با (که ) تاویلی و دو جمله ی
دیگر در مصراع دوم از نوع جملات مرکب با (که ) ربط ساده .
برگردان بیت به نثر روان :دشمن دانایی که برای روح انسان غم و اندوه باشد بهتر از آن دوستی هست که نادان باشد .
بررسی دستوری :
دشمن : مسند الیه
دانا : صفت
که : حربط وابسته ی تاویلی
غم : مسند
جان : مضاف الیه
بود : فعل ربطی ( اسنادی )
بهتر : مسند
از : حرف اضافه
آن : صفت اشاره
دوست : متمم
است ( فعل محذوف )
که : حرف ربط وابسته ساز
نادان : مسند
بود : فعل ربطی(اسنادی)
دانش های ادبی :
ترکیب اختصاصی ( غم جان ) و ترکیب وصفی ( دشمن دانا ) و وجود تضاد یا طباق میان واژگان ( دشمن و دوست ) و ( دانا و نادان ) و تناسب میان ان ها به زیبایی های بیت دو
چندان افزوده است .
واژگان ( جان و نادان ) قافیه اند و (بود ) ردیف اند
- ۹۷/۰۹/۲۴