مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

تصویر خوانی ، جشنواره خوارزمی

معصومه ترکمان | شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۴۳ ب.ظ



نمون برگ الف) مسابقه ادبی تصویرخوانی ـ جشنواره­ ی نوجوان خوارزمی 95-94

نام ونام خانوادگی:                                                استان:                            منطقه:                     

نام و نوع مدرسه:

محل درج تصویر

 

تصویر می تواند ترکیبی و یا یک تصویر لحظه ای باشد .

انتخاب عنوان زیبا برای تصویر

دانش آموز در این جا عنوانی کوتاه، مناسب و زیبا برای تصویر انتخاب می کند.

 

جزئیات تصویر(رنگ، خطوط، عناصر ...):

در این جا دانش آموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده می کند و هرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند و مخیل می کند، در قالب یک یا دو بند به صورت انشایی وکاملاً آزاد و خلاقانه و با توجه به ارتباط عناصر و پیکرۀ تصویر و بدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه ونتیجه) می نویسد. (بین 5- 8 سطر)

 

 

پیام تصویر

در این جا دانش آموز پیام و یا پیام هایی که از تصویر برداشت می کند

در یک بند( بین 2- 5 سطر )می نویسد.

 

 

 

 

 

 

 

بخش دوم: نگارش متن (مجموع بین 15- 20 سطر)

نمون برگ ب) نگارش ـ جشنواره­ ی نوجوان خوارزمی

 

نام و نام خانوادگی:                      استان:                           منطقه:                      نام و نوع مدرسه:

 

 

انتخاب موضوع/ نام موضوع

ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند. سپس دانش آموز برای موضوع انتخابی خود، به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر ( برونه و درونۀ تصویر) معناسازی و خوشه سازی می کند.(در ذهن )

بند مقدمه

دانش آموز - آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد-  یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه ، معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش، مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد. می توان گفت ؛ نویسنده  در بند مقدمه طرز تفکر و برداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر)

بند تنه/بدنه

بند تنه بخش اصلی نوشته است. دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر       می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد ، زیرا مشاهدات خود را از تمام اجزا و عناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است. آنچه ارزش دارد ؛ این است که دانش آموز، آن سه یا چهار ریز موضوع را که ازتصویر ، معناسازی کلی انجام داده است و در واقع بخش یا بخش هایی از تصویر ، ریزموضوع  نوشته اش در بند های تنه  قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع        می نویسد وجمله های  موضوع را با شرح ، تفسیر، توضیح ، استدلال ، تأیید و نقد ..... تقویت پشتیبانی و حمایت میکند.

در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه  خواهد بود.  به طور مثال اگر دانش آموزی  یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ، چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها ؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود. (بین9- 13سطر)

بند نتیجه

آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز ، بند نتیجه است . در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی تأثیرگذار و تفکر برانگیزداشته باشد . متن تولیدی فرد در پایان می بایست فرجام خوش ، تفکربرانگیزوتأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)

 

 

 

بخش سوم: خوانش،  دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشدو نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، جزئیات تصویر وپیام را) بخواند.

 
 


  • معصومه ترکمان

نظرات  (۲)

میشه لطفا راجب جزئیات تصویر مثال بزنید من باید ازمون بدم واز جزئات تصوىر چىزى نمیدونم
🌷🌷🌷عالی 🌷🌷🌷

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی