تصویر خوانی ، جشنواره خوارزمی
نمون برگ الف) مسابقه ادبی تصویرخوانی ـ جشنواره ی نوجوان خوارزمی 95-94
نام ونام خانوادگی: استان: منطقه: نام و نوع مدرسه: |
|
محل درج تصویر
|
تصویر می تواند ترکیبی و یا یک تصویر لحظه ای باشد . |
انتخاب عنوان زیبا برای تصویر |
دانش آموز در این جا عنوانی کوتاه، مناسب و زیبا برای تصویر انتخاب می کند.
|
جزئیات تصویر(رنگ، خطوط، عناصر ...): |
در این جا دانش آموز هرآنچه را که از برون تصویر مشاهده می کند و هرآنچه را که از درون تصویر (پس زمینۀ تصویر) می بیند و مخیل می کند، در قالب یک یا دو بند به صورت انشایی وکاملاً آزاد و خلاقانه و با توجه به ارتباط عناصر و پیکرۀ تصویر و بدون توجه به ساختار کتاب(مقدمه، بدنه ونتیجه) می نویسد. (بین 5- 8 سطر)
|
پیام تصویر |
در این جا دانش آموز پیام و یا پیام هایی که از تصویر برداشت می کند در یک بند( بین 2- 5 سطر )می نویسد.
|
بخش دوم: نگارش متن (مجموع بین 15- 20 سطر)
نمون برگ ب) نگارش ـ جشنواره ی نوجوان خوارزمی
نام و نام خانوادگی: استان: منطقه: نام و نوع مدرسه: |
انتخاب موضوع/ نام موضوع |
ابتدا دانش آموز از تصویر ارائه شده، یک «موضوع کلی» انتخاب می کند. سپس دانش آموز برای موضوع انتخابی خود، به روش بارش مغزی ، با توجه به تصویر ( برونه و درونۀ تصویر) معناسازی و خوشه سازی می کند.(در ذهن ) |
بند مقدمه |
دانش آموز - آن چه که قرار است در بند تنه بنویسد- یعنی بخش از خوشه سازی ها و معناسازی ها را در بند مقدمه ، معرفی کلی می کند. در واقع دانش آموز ، در این بخش، مقدمۀ متن خود را می نویسد. به بیان دیگر نویسنده ؛ بخش مقدمه را به معرفی موضوع و بیان ایدۀ اصلی خود از موضوع اختصاص می دهد. می توان گفت ؛ نویسنده در بند مقدمه طرز تفکر و برداشت خود را از موضوع می نویسد.( بین 2- 5 سطر) |
بند تنه/بدنه |
بند تنه بخش اصلی نوشته است. دراین بخش نیازی نیست که دانش آموز هر آنچه در تصویر می بیند؛ تمام اجزا را را بنویسد ، زیرا مشاهدات خود را از تمام اجزا و عناصر در بخش تصویرخوانی (توجه به جزئیات) نوشته است. آنچه ارزش دارد ؛ این است که دانش آموز، آن سه یا چهار ریز موضوع را که ازتصویر ، معناسازی کلی انجام داده است و در واقع بخش یا بخش هایی از تصویر ، ریزموضوع نوشته اش در بند های تنه قرار گرفته است؛ در بند بدنه به صورت جملۀ موضوع می نویسد وجمله های موضوع را با شرح ، تفسیر، توضیح ، استدلال ، تأیید و نقد ..... تقویت پشتیبانی و حمایت میکند. در واقع هریک از معناسازی کلی ، موضوع نوشتۀ فرد در بخش تنه خواهد بود. به طور مثال اگر دانش آموزی یک موضوع کلی انتخابی از تصویر را ، چهار واژه خوشه سازی و معناسازی کرده باشد، هریک از آن واژه ها ؛ موضوع یک بند در بخش بدنه خواهد بود. (بین9- 13سطر) |
بند نتیجه |
آخرین بخش نوشتۀ دانش آموز ، بند نتیجه است . در این مرحله دانش آموز می بایست از نوشته اش جمع بندی تأثیرگذار و تفکر برانگیزداشته باشد . متن تولیدی فرد در پایان می بایست فرجام خوش ، تفکربرانگیزوتأثیرگذار باشد.(2- 4 سطر)
|
بخش سوم: خوانش، دانش آموز فقط بخش نگارش را اجرای خوانش داشته باشدو نیازی نیست که بخش اول نوشته (تصویرنویسی= انتخاب عنوان، جزئیات تصویر وپیام را) بخواند. |
- ۹۶/۰۸/۱۳