مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

نکاتی در خصوص درس آدم آهنی و شاپرک

معصومه ترکمان | شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۵۰ ب.ظ

آدم آهنی و شاپرک نوشته ی خانم ویتاتو ژیلینسکای متولد 1933 م است . این داستان از کتاب ملخ شجاعاست که شامل 4 داستان به نام های زیر است : « دانه ی برفی که آب نشد » « ملخ شجاع » « کرم کنجکاو » «آد م آهنی وشاپرک »

کتاب توسط مؤ سسه ی کتاب همراه به چاپ رسیده و خانم ناهید آزاد منش مترجم آن است. مترجم چاپ دیگر کتاب خانم فرشته ساری است وانتشارات سروش آن را منتسر کرده است .

خانم ژیلینسکای در ویلینوس ، پایتخت لیتوانی زند گی کرده است .
 لیتوانیایی ها مردمی باستانی هستند و آوازها و افسانه هاو قصه های قد یمی بسیار دارند . محققان لیتوانیایی بیش از سیصد هزار ترانه ی بومی سرزمین خود را ثبت کرده اند . امروزه بچه های لیتوانی نه تنها قصه های باستانی ، بلکه قصه هایی را که خانم ژیلینسکای برایشان نوشته است را می خوانند و با پد یده هایی روبرو می شوند که هرگز د ر قصه های قد یمی نیامد ه اند .پدیده هایی مثل تلویزیون و آد م آهنی و شاپرک .

این خانم نویسنده شعر هم سروده است و داستان های فکاهی ، رمان و نمایش نامه هم دارد . وی کتاب های زیادی منتشر کرده که نه تنها در میان مردم لیتوانی بلکه در کشورهای د یگر هم علاقه مندان زیادی دارد .


حشرات کوچک ؛ کرم ها و پروانه ها قهرمانان بسیاری از داستان های وی هستند . اما این قهرمانان در بستر گل های سرخ زندگی نمی کنند و اند وه و مرگ را می شناسند .


خانم ژیلینسکای عقیده دارد که : " پنهان کردن مسائلی مثل غصه و د رد و مرگ از کود کان د رست نیست زیرا کود کان هم باید با جنبه های گوناگون زند گی آشنا شوند . وبه موجودات اطرافشان که حقّ زندگی کردن و شاد بودن دارند ، توجّه کنند."


این داستان متنی است جذّاب و خواندنی و مرتبط با عصر ارتباطات و انفورماتیک و دانش و فناوری روز .
شاید بتوان گفت که آد م آهنی نماد انسانی سنگ د ل و متحجّر است و قالبی بود نش نتیجه ی تقلید کور کورانه و بد ون استدلال و بینش اوست . این نوع تقلید آدمی را هم چون روبوت ، خشک و ناآگاه بار می آورد و او را از خد مت و یاری رسانی به آد میان سزاوار کمک ، حتّی اگر خود ش هم خواهان د وستی و یا ری باشد ، محروم می سازد.

از آن سو شاپرک مظهر و مصداق انسانی پر مهر و محبّت است که قربانی ناآگاهی انسان هایی روبوت صفت می شود . طراحان و مخترعان و برنامه ریزان روبوت نیز سمبل استثمار گران و استعمار گرانی هستند که برای ملت های تحت ستم برنامه می ریزند و آنان را مطیع بی قید و شرط خود می سازند .

ملّت های تحقیر و تحمیر شده ، به سان روبوت های مضحک و بی اختیار ، به اجرای بر نامه های استعمار گران می پردازند .

امروزه بیشتر ملّت ها و حکومت ها با مغز صاحبان قدرت و تکنیک می اند یشند و از خود اند یشه مستقل ندارند . از این رو به جای احیا و خد مت ، به چپاول و خیانت می پردازند .و چنانچه یکی از این مستعمرات قصد داشته باشد که تکانی بخورد و کمکی بکند ، از جانب همان استثمار گران ، انگ جنون و د یوانگی بر پیشانی اش زده می شود.

پس راه نجات عبارت است از : اتّصاف به استدلا ل و منطق و بینش و به تعبیر پیر هرات "دانایی و بینایی " که آن عاملی است تا از راه نیفتیم و این وسیله ای است تا در چاه نیفتیم .


در داستان مورد نظر شخصّیت های اصلی آدم آهنی و شاپرک هستند ، در داستان درمی یابیم که آدم آهنی احساس ندارد تنها همان چیز هایی را می گوید که از قبل برای او برنامه ریزی شده است . مشابه آدم آهنی ، آدم هایی را می شناسیم که احساس ندارند و مثل آدم آهنی رفتار می کنند؛ در همین داستان شاپرک ، مهربان و با عاطفه ، آدم آهنی را تروم عزیز خطاب می کند ، او را دوست دارد و نوازش می کند . مثل شاپرک ، انسان های مهربانی در اطراف ما هستند .
داستان نویسان ، با استفاده از تخّیل و آوردن شخصیّت های غیر انسان ، ذهن ما را وامی دارند تا شبیه آن ها را در جامعه و اطراف خود پیدا کنیم . این گونه داستان ها را « داستان های نمادین یا سمبولیک » می گویند .
آدم آهنی نماد انسان های بی احساس و شاپرک نماد انسان های با عاطفه و مهربان است .
منبع :برگرفته از مجلا ت رشد آموزش راهنمایی سال 1382 و اسفند 1384

  • معصومه ترکمان

نظرات  (۱۲)

سلام تعریف و طریق تشخیص مضارع اخباری و حرف اضافه و منادا و فعل ماضی ساده رو میشه توضیح بدید ممنون
  • مهدی عطایی
  • شاید ادم آهنی نماد  ی حالت انسانی است ک خیلی دوس داری حرفی رو بزنی ولی بنا به شرایط نمیتونی 


    تهیه و تنظیم: شهبازی

    تهیه و تنظیم: شهبازی
    آدم آهنی خیلی شبیه افراد مبتلا به آسپرگرو اتیسم هست و منو یاد بچه های اتیستیک و آسپی میندازه. اون احساس داره ولی نمیتونه بیان کنه یه زمانی تصور میشد این افراد هم احساسی ندارن اما حالا فهمیدن که احساس دارن ولی نمیتونن بیان کنن در ضمن بعضی ازاین  افراد   هم کلام رباتبک دارن و مثل آدم آهنی حرف میزنن و...
    بابت متن خوبتان سپاس گزارم. از آ« استفاده شد البته با ذکرنام . موفق باشید.
    ایششششششششششششش به خودت احمق
    بسیار  عالی بود
  • سایه خانوووم
  • عالی بود ولی توی داستان ادم اهنی با اینکه تقلید میکنه ولی بر خلاف ادم اهنی های دیگه احساس و عواطف داره در صورتی که توی قسمتی از نوشته شما گفتید : آدم آهنی احساس ندارد تنها همان چیز هایی را می گوید که از قبل برای او برنامه ریزی شده است . مشابه آدم آهنی ، آدم هایی را می شناسیم که احساس ندارند و مثل آدم آهنی رفتار می کنند

    ( ادم  اهنی توی داستان دوس داره به شاپرک کمک کنه پس احساس داره اما نمیتونه)
    پاسخ:
    سخن شما متین.......ممون از ابراز نظر ......در این داستان آدم آهنی نماد انسانهای صنعت زده واتفاقا احساسی است که بر اثر درگیر شدن ا صنعت و زندگی صنعتی و تکنولوزی های روز نمی تواند ...نمی تواند ..نمی تواند ..آنگونه که باید و شایسته است عواطف و احساسات خود را ابراز کند
    ایشششششششششششششششششش
    . وان
    بسیار ممنون بابت مطلب ارزشمندتان
    عالللللللللللللللللللی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی