مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

آیات قرآنی در ادبیات فارسی هفتم و هشتم

معصومه ترکمان | پنجشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۵۶ ق.ظ

به دانش آموزان بگویید مفهوم آیاتی را که درباره برخی از بیت های کتاب فارسی از قرآن استخراج کرده اند به کلاس آورده و بخوانند. (یادآوری تلمیح)
هم چنین می توانند با خط خوش و درشت، این ابیات  همراه با آیات قرآنی را روی مقوا نوشته در تابلوی کلاس نصب کنند و حتی برای آن تصویر بکشند.
الف) ای یاد تو مونس روانم           جز نام تو نیست بر زیانم
خداوند در آیه 28 سوره رعد  می فرماید: "الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ اللَّهِ أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ"( آنها کسانى هستند که ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرامش مى‏ گیرد، آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرام می گیرد)


ب ) به نام خدایی که جان آفرید       سخن گفتن اندر زبان آفرید     سعدی
ایزد متعال در قرآن کریم پس از ذکر خلقت انسان، از نعمت بیان، سخن گفته و فرموده است: «خدای رحمان، قرآن را یاد داد، انسان را آفرید، و به او «بیان» را آموخت». آیه ۴ از سوره الرحمن به بحث در این زمینه می‌پردازد "علَّمَهُ الْبَیَانَ "به او بیان آموخت."
در آیه «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقا آخَرَ»(مؤمنون: 14) اشاره به همان خلقت جدید انسان، بعد از خلقت جسم او دارد و این خلقت جدید چیزی نیست، جز روح انسان.
پ )دوستی از من به من نزدیک تر     از رگ گردن به من نزدیک تر             قیصر امین پور
متن عربی آیه : وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ        آیه 16 سوره  ق و   24  انفال
ت ) یکی را به سر برنهد تاج تخت     یکی را به خاک اندر آرد ز تخت      سعدی
اراده ی خداوند است که یکی را خوشبخت می کند و دیگری را از اوج قدرت و توانایی به زیر می کشد. اشاره به آیه ی 25 سوره ی آل عمران : تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک من تشاء
( پادشاهی را به هر که خواهی می بخشی و پادشاهی را از هر که خواهی می گیری)
یؤتی الحکمة من یشاء(خدا) به هر کس بخواهد حکمت می بخشد؛ و من یؤت الحکمة
و به هر کس حکمت داده شود، فقد اوتی خیرا کثیرا  به یقین، خیری فراوان داده شده است.
 (سوره ی بقره آیه ی 269)  ونیز  129 نسا
ث) گلستان کند آتشی بر خلیل     گروهی بر آتش برد ز آب نیل     سعدی
    قلنا یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم.
آیه 24 عنکبوت – 69 انبیا- 98 صافات- سوره 28 آیه 40- سوره 17 آیه 103- سوره 43 آیه 55
ج) شو روز به فکر آب و دانه      هنگام شب آرمیدن آموز    پروین اعتصامی .
هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِتَسکُنُوا فِیْهِ وَ النَّهارَ مُبْصِرآ اِنَّ فى ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَوْمٍ یَسْمَعُونَ  67 یونس
-         «وَ جَعَلَ اللَّیلَ سَکَناً» «خداوند شب را مایه آرامش قرار داد» (  سوره نبا    آیات 9 تا 11  )
-         :«وُ هوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اللَّیلَ لِباساً وَ النَّوْمَ سُباتاً» ۲ «و او کسی است که شب را برای شما لباس قرار داد و خواب را برای شما مایه راحت قرار داد» 
-         امام سجاد(ع) به خدمتکاران خود دستور می داد که هرگز هنگام شب و قبل از طلوع فجر، حیوانات را ذبح نکنند و می فرمود: إنَّ اللَّهَ جَعَلَ اللَّیلَ سَکَناً لِکُلِّ شَی
-  «مَنْ إِلهٌ غَیرُ اللَّهِ یأْتِیکُمْ بِلَیلٍ تَسْکُنُونَ فِیهِ أَ فَلاتُبْصِرُونَ» ۵«کدام معبود غیر از اللَّه است که شبی برای شما بیاورد تا در آن آرامش یابید؟ آیا نمی بینید؟»چنان چه در آیه دیگر۶ این آرامش را آیت و حجت خدا نامیده بر قومی که گوش شنوا داشته باشند؛ یعنی در آن تدبر کرده و فهم و عقل خود را به کار گیرند
چ)خدا آن ملتی را سروری داد       که تقدیرش به دست خویش بنوشت      اقبال لاهوری
از نظر قرآن و عقل، انسان سرنوشت خود را با دست خویش تعیین می‏کند.
- إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛  خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییر نمى دهد.
مگر خودشان آن را تغییر دهند.
قرآن در تأیید داوری فطرت و حکم خرد، آزادی انسان را زیربنای تشریع دانسته و سرنوشت آدمی را در دست خود می‏داند: "وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى‏؛ بر آدمی جز نتیجه تلاش وی چیزی نیست". نیز می‏ فرماید:
"کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ ؛هرکسى در گرو چیزى است که کسب کرده است. ". در آیه دیگر به بیان رساتر فرمود: "مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَیْهَا وَمَا رَبُّکَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِیدِ؛هر کس کار نیکی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر کس کار بد انجام داده است، بر زیان خود او می‏باشد و خدای تو بر بندگان ستم نمی‏کند".
ح) با مادر خویش مهربان باش               آماده خدمتش به جان باش                     ایرج میرزا
در آیات قرآن به انسان‌ها سفارش شده است که نسبت به پدر و مادر احترام و احسان کنند.
«وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً» (سوره عنکبوت،‌آیه 8) «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ» (سوره لقمان، آیه 14) (به او توصیه کردم) که برای من و پدر و مادرش شکر به جا آور»آیه «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ» (سوره اسراء،‌آیه 24) در رابطه با تواضع و فروتنی نسبت به پدر و مادر است. جناح به معنای پر و بال گستران است که کنایه از مبالغه در تواضع و خضوع زیانی و عملی است.
خ) مکن دورم ز نزدیکان درگاه           به راه آور مرا ،کا فتا دم از راه               خواجوی کرمانی
آیه 8 آل عمران – آیه 6 سوره حمد
ربنا لا تزع قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب; پروردگارا! قلبهاى ما را پس از آن که هدایت کرده‏ اى از حق منحرف مکن و از رحمت‏ خود بر ما ببخش و به درستى که تو بخشنده ‏اى‏.
د) این جهان کوه است و فعل ما ندا        باز گردد این نداها را صدا               مولوی
آیه 46 فصلت
ذ) اگر چشم داری به دیگر سرای           به نزد نبی و وصی گیر جای           فردوسی

  • معصومه ترکمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی