مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

نکاتی در خصوص ادبیات فارسی دوره اول متوسطه

مشق فارسی دوره اول متوسطه

این وبلاگ با همکاری خانم معصومه ترکمان از مدرسه فرزانگان نهاوند مدیریت می شود و در خصوص مطالبی برای استفاده دانش آموزان دوره اول متوسطه می باشد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
نویسندگان
آخرین نظرات

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

سال سگ

معصومه ترکمان | يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۱ ب.ظ


سال سگ


مشاهیر متولد سال سگ

برتولت برشت، لنین، ولتر، سقراط، مولیر، و لئون بلوم ، مارسل پروست، یوری گاگارین، فیدو، گی دوماپاسان و لویی شانزدهم ، شونبرگ ، وینستون چرچیل ، ال جلسون ، جرج جرشوین ، مایکل جکسون ، سقراط

 

مشاغل مناسب متولد سال سگ

عضو فعال اتحادیه، کارخانه دار، سر کارگر، منتقد، معلم یا مربی، نویسنده، فیلسوف، متفکر، معلم اخلاق، قاضی، پزشک، محقق، دانشمند، سیاستمداری واقع بین و بی طرف، جاسوس

 

متولدین ماههای سال سگ

فروردین: سگ مبارزه! او به دنیای ناشناخته ها سفر می کند.

اردیبهشت : سگ با وفا و مورد اعتماد! بدبینی و صراحت او کمتر از بقیه سگ هاست.

خرداد: سگ بی اصل و نسب! او بد ظاهر و خوش باطن است.

تیر: سگ دست آموز! او حساس، آسیب پذیر، درستکار و تندخوست و همیشه خود را فدای دیگران می کند.

مرداد: سگ پر سر و صدا. او دائماً پارس می کند تا دشمن را از دروازه دور نگه دارد.

شهریور: سگ فنی! او اهداف خطرناک را تعقیب نخواهد کرد.

مهر: یک هاپو! او موجودی ضعیف است که به برخوردهایی قانع کننده احتیاج دارد.

آبان: سگ ولگرد! او به میل و اشتیاقش برای جنگ و جدال اعتمادی ندارد.

 

او توله سگی است که وَرجه و ورجه می کند و هیچ چیز نمی تواند جلویش را بگیرد.

آذر

دی: سگ نگهبان. شما می توانید به او اعتماد کنید، اما به یاد داشته باشید که بسیار عصبی است.

بهمن: سگ عاقل! او روشنفکر ترین سگ هاست.

اسفند:دوست با وفا! او علاقه به یادگیری شنا دارد.


  • معصومه ترکمان

سال نو مبارک

معصومه ترکمان | يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴ ب.ظ

هفت سین

صدای پای بهار، خواب و خیال خزان را بر می آشوبد و بوی بیداری و حرکت بهار، عالم را فرا می گیرد. نسیم از خواب بر می خیزد. خاک، تکان می خورد و آزادی جان تازه ای می گیرد. نبض باغچه می تپد و درختان به تولدی دوباره فرا خوانده می شوند. زمین، بار سنگین خویش را وا می نهد و آسمان، خورشید درخشانش را ارزانی زمین می کند و بهار می آید.
آغاز بهار، برای ما ایرانیان فقط آغاز سال نیست. این آغاز در گذر زمان مفهومی‌ فراتر یافته است. نوروز ما فقط روز اول بهار نیست. روز سرور و شادمانی، روز دید و بازدیدها و نو کردن‌ها و خانه تکانی از زمستان گذشته نیز است. در سرزمین ما ایران، از دیرباز و تا تاریخ به یاد دارد، همزمان با بهار، از دگرگونی طبیعت استقبال شده است. پیشینیان ما با جشن نوروز، نخستین روز بهار را به یکی از ماندگارترین سنت‌های تاریخی قرون و اعصار تبدیل کرده‌اند و هر ساله در این روز، زندگی خود را نیز نو کرده، امید و آرزوی تغییر و نوشدن در گذران اجتماعی خود را در سیمای بهار زنده نگاه داشته‌اند.


  • معصومه ترکمان

فلسفه سفره هفت سین

معصومه ترکمان | يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰ ب.ظ
نوروزدر این تصویر کمال الملک ماهی دیده نمیشه

هفت سین، هفت شین، هفت چین و یا هفت میم ...

طبق مطالعاتی که در تاریخ ایران صورت گرفته است تا حدی تاریخچه این رسم مبهم بوده و پیشینه ای کهن برای سفره هفت سین به چشم نخورده است. گویا هفت شین، هفت میم و یا هفت چین کهن تر از آن هستند و در گذر روزها دستخوش تغییرات شده و تنها هفت سین از آنها باقی مانده است.

هفت شین

تاریخ می گوید قبل از آن که هفت سین بر سر سفره های نوروزی نقش بندد، هفت شین مهمان سفره نوروز بوده است. اجزای این سفره عبارت بودند از: شمع، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شقایق یا شاخه نبات، شراب.

پس از آنکه اسلام وارد ایران شد، وجود شراب میان اجزای این سفره مخالف احکام این دین بود پس آن را با سرکه جایگزین کردند. این جایگزینی سرآغازی شد برای تبدیل شدن هفت شین به هفت سین.

از طرف دیگر دو کلمه شهد و شراب واژگانی عربی هستند و در ایران باستان واژگان عربی جایی نداشتند و اگر قرار بود این دو عنصر را بر سر سفره نوروز بگذارند باید نام پارسی را بر می گزیدند که معادل پارسی واژه شراب "می" بوده است . این حاکی از آن است که خیلی نمی توان از وجود سفره هفت شین در تاریخ مطمئن بود.

هفت چین

برخی معتقدند که در روزگاران گذشته سفره نوروز، هفت چین بوده است و می گویند که در ایران پیش از اسلام، هخامنشیان به روی هفت ظرف چینی غذا می گذاشتند.

البته این فرضیه تاریخی خیلی قابل قبول نیست زیرا نام "چینی" که به یک نوع ظرف اتلاق شده، به معنای ظرفی است که از کشور چین آمده باشد؛ در صورتی که اثری از تجارت میان ایران و چین در زمان هخامنشیان وجود ندارد.

هفت میم

برخی شواهد هم از وجود سفره هفت میم سخن گفته اند که از مرغ، ماهی، ماست، مویز و ...تشکیل می شده است. امروزه در بوشهر در کنار سفره هفت سین، این سفره را نیز برپا می دارند.


 

تقدس عدد هفت در سفره هفت سین 

عدد هفت نه تنها در میان ایرانیان باستان مقدس بوده بلکه در میان ساکنان امروز این سرزمین نیز از قداست خاصی برخوردار است و در بیشتر فرهنگ ها و ملل مختلف دیگر نیز جایگاه ویژه ای دارد. تقدس عدد هفت در ایران باستان از آیین مهر یا میترا می آید و از آن جهت است که این عدد را  "امرداد" به معنای جاودانگی و بی مرگی می نامیدند. به همین دلیل امروزه هفت نماد از عناصر مختلف را بر می گزینند و بر خوان (سفره) نوروز می گذراند.

برخی می گویند هفت سین ،نمادی از هفت دانه گیاهی است که در زمان ایرانیان باستان با آن سبزه نوروز را تهیه می کردند و عبارت بودند از: جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم

پیشینیان ما، ۱۰ روز قبل از نوروز از این هفت دانه سبزه می پروراندند و بر سر در خانه های شان می نهادند. هر کدام از این دانه ها که سبز تر و پربارتر می شد، آن را نشان پرمحصولی آن دانه می دانستند و از این جهت این عدد را نشانی از فال نیک و خوش یمنی تلقی می کردند.

مصداق این تقدس و جایگاه ویژه عدد ۷ را می توان در نشانه های دیگری جستجو کرد مانند:

۷ سال دوران کودکی

رنگین کمان ۷ رنگ

۷ خوان رستم در شاهنامه

۷ اقلیم

۷ روز هفته

و...

تقدس عدد هفت در مذاهب گوناگون

بر اساس اعتقاد رهروان آیین برهما در هند، انسان هفت بار می میرد.

در آیین مسیحیت، هفت معجزه از ۳۳ معجزه مسیح در انجیل ثبت و از هفت روح پلید نام برده شده است.

در فرقه کاتولیک معتقدند شادی ها و غسل تعمید هفت نوع است.

در اسلام می گویند آسمان هفت طبقه دارد. در خوابی که فرعون دید و تعبیر به هفت سال خشکسالی و هفت سال فراوانی شد، او هفت گاو نر و هفت گاو ماده را دیده بود. می گویند جهنم نیز هفت طبقه دارد و گناهان اصلی نیز هفت عدد است. مسلمانان نیز هفت بار به دور خانه خدا طواف می کنند.

در تاریخ، داریوش کبیر با خودش هفت همراه داشت و در نقش رستم درست بالای آرامگاه داریوش، هفت نقش به تصویر کشیده شده اند. در بابل و آشور معابد هفت طبقه و هر طبقه نام یکی سیارات را دارد و هفت رنگ بوده است. آرامگاه کوروش نیز هفت پله دارد.


 

حضور هفت امشاسپندان در سفره هفت سین | نمادی باستانی در نوروز

شاید اگر سفره هفت سین امروزی را با معنا و مفهوم عناصر و اجزایش مورد بررسی قرار دهیم، قانع شویم که این یک رسم برخاسته از دوران باستان است؛ چرا که امشاسپندان (ازصفات پاک اهورامزدا) و نمادهایش در این سفره حضور دارند.

ایرانیان باستان بر این اعتقاد بودند که عقل مقدس که با عنوان اهورامزدا یا سپند مینو شناخته می شد، شش وزیر بزرگ با نام امشاسپندان داشته است. در واقع می توان این گونه بیان کرد که امشاسپندان شش فروزه اهورا مزدا بوده است که هر کدام معنا، مفهوم و نماد مخصوص به خود را داشته اند؛ اما در کل یک مفهوم مشترک را ارایه می دادند و آن قسمت کوچکی از عظمت خداوند نسبت به آدمی بوده است.

می گویند نام هفت سین از نام سپند مینو می آید که با حرف «سین» آغاز شده است و هفت نماد امشاسپندان را بیان می کند. امشاسپندان که به معنای پاکان جاویدان است، هفت نماد دارد. سنبل این نمادها گل ها و یا درختانی است که به آن ها نسبت داده می شود که از هر کدام از آنها را می توان در سفره های هفت سینِ گذشته و امروزی جست و جو کرد.

هفت امشاسپندان مقدس از این قرارند:

۱- هرمزد (اهورا مزدا) 

معنایش سرور دانا است. نمادش درخت مورد یا یاس زرد است؛ درختی که همیشه سبز و خرم است و شاخه ای از آن را بر سر سفره نوروزی می گذاشتند.

۲- وهومن

مصداقی از اندیشه پاک است و شاخه ای از یاس سفید به عنوان نماد آن، آذین گر سفره های نوروزی بوده است.

۳- اردیبهشت 
سومین روز از فروردین، اردیبهشت نام دارد که نمادی است از پاکی و راستی. پاکی و راستی، آتش زننده تمام پلیدی ها و روشنگر است، پس بر سفره نوروزی آتشدانی افروخته می گذاشتند. سنبل این نماد گل مرزنگوش که شاخه ای از آن زینت بخش خوان نوروزی بوده است.

۴- شهریور

چهارمین روز از فروردین ماه شهریور نام دارد؛ نامی که به معنای کشور جاودان است. این نماد از امشاسپند خدای فلزات و دادگری است .

۵- سپندارمزد

این نام به روز پنجم از فروردین ماه اشاره دارد و معنای عشق و پارسایی و نشانی از وفا و بردباری است. به پاس یاد این امشاسپند، بیدمشک را بر سر خوان نوروز می نهادند.

۶- خرداد 

ششمین روز از فروردین، خورداد یا خوردات (هئوره تات) نام دارد و نشانی است از کامل بودن و بی کاستی و گل سوسن نماد آن است.

۷- امرداد

و اما آخرین امشاسپند امرداد (امرتات) نام دارد که حافظ گیاهان است و از این جهت همیشه به همراه خرداد (نگهبان آب) است. گل ویژه آن زنبق نام دارد.


 

ویژگی عناصر تشکیل دهنده سفره هفت سین

عناصری که بر سر سفره هفت سین قرار می گیرند، ویژگی هایی دارند که سبب می شود برای این خوان انتخاب شوند. این ویژگی ها ۵ مورد هستند که به این ترتیب اند:

۱ - اصلی ترین ویژگی این عناصر پارسی بودن نام آنها است. عناصری با نام های عربی و بیگانه جایی در سفره هفت سین ندارند.

۲- نام شان با حرف سین آغاز شود.

۳ - ریشه گیاهی داشته باشند.

۴ - قابل خوردن باشند.

۵ - نام آنها ترکیبی نباشد مثل سبزی پلو یا سیر ترشی و ...

پس اگر قرار باشد طبق این قوانین و چهار چوب ها سفره هفت سین امسال را بچینیم، این عناصر را که شاید به اشتباه در فرهنگ مان ریشه دوانیده اند را باید از سفره هفت سینمان حذف کنیم. عناصری همچون سنبل، سکه و سماور که نه پارسی و قابل خوردن هستند و نه ریشه گیاهی دارند.


 

سین های هفت سین

با هم سین های امروزی سفره نوروزی را می شماریم که هر یک با فلسفه و معنای خاص خودشان بر سر این سفره می نشینند و نوید بخش سال جدید هستند .

سیر نمادی از اهورا مزدا

سبزه و یا سبزی نمادی از پیوند انسان و طبیعت | نمادی از فصل رویشی نو و فرشته اردیبهشت

سیب نمادی از پاکی ، فرشته ، زن و باروری

سنجد نمادی از دلبستگی و فرشته خورداد

سرکه نمادی از جاودانگی و خدای امرداد

سمنو نمادی از خواربار و فرشته شهریور

سماق نمادی از باران و خدای بهمن

 

سایر عناصر سفره هفت سین

همه چیز به هفت سین ختم نمی شود و عناصر دیگری نیز وجود دارند که زینت بخش سفره هفت سین هستند:

کتب آسمانی ادیان مختلف

در میان ایرانیان و مسلمانان مرسوم است که به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین چیزی که در بالاترین قسمت سفره قرار می دهند، قرآن کریم است تا بدین وسیله با توکل به خدواند بزرگ سالی سرشار از برکت و سلامتی را برای خود و خانواده شان از خداوند بخواهند.

البته افراد دیگری که نوروز را جشن می گیرند و سفره هفت سین بر پا می کنند کتاب مقدس ادیان خودشان را با همین مضمون بر سفره نوروزی قرار می دهند.

آینه و شمعدان

آینه به عنوان نمادی از جهان بی پایان و بارگاه خداوند در سفره هفت سین قرار می دهند و در کنار آن شمعدان ها را می نشانند. بر اساس رسمی دیرین، شمع ها باید به تعداد اعضای خانواده بر سر سفره قرار گیرند تا نمادی از شادی و روشنایی باشند و روشن کردن آنها هم روشنایی جاودانه را به تصویر بکشد.

ظرف پر از آب و نارنج یا سیب

سیب قرمز و نارنج نشانی از کره زمین هستند که بر سر سفره هفت سین در کاسه ای از آب قرار می گیرند و غوطه ور می شوند. همانند زمین در کهکشان ها ...

ماهی قرمز را در سفره هفت سین به نماد روزی حلال قرار می دهند اما بهتر است آن را با عنصر دیگری جایگزین کرد و آن سیب قرمز در کاسه ای از آب است که نماد گردش زمین به شمار می رود.

نان، برنج و گندم

این عناصر به نشانه برکت بر سر سفره هفت سین قرار می گیرند و نمادی از روزی فراوان و تغذیه هستند.

تخم مرغ

شوق و اشتیاق رنگ کردن تخم مرغ های پخته شده هنوز هم در میان بسیاری از کودکان دیده می شود. این عناصر به عنوان نمادی از نژادهای مختلف در هفت سین گذاشته می شوند و مصداقی از بنی آدم اعضای یکدیگرند را به نمایش می گذارند.

کوزه ای از آب

بر اساس یک سنت قدیمی، کوزه ای را پر از آب می کنند و به عنوان نمادی از خواست انسان برای باریدن رحمت الهی بر سر سفره قرار می دهند.

جامی پر از آب به همراه چند قطره گلاب

آب و گلاب به عنوان نشانه ای از باروری و تازگی در سفره هفت سین قرار می گیرند.

سایر عناصر

شیرینی، آجیل، شیر، ماست، ساعت، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، میوه بیدمشک و ... از جمله دیگر عناصری هستند که بر اساس آداب و رسوم هر منطقه در سفره هفت سین گذاشته می شوند.


 

رسم اشتباه گذاشتن ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین | شادمانی به قیمت مرگ یک موجود زنده

شاید یکی از نشانه هایی که با دیدن  آن می توان فهمید که تا عید نوروز تنها چند روز بیشتر باقی نمانده است، فروشندگانی هستند که بساط فروش ماهی قرمز را در سطح شهر پهن می کنند؛ افرادی که در هر سال در حدود ۵ میلیون ماهی قرمز را قربانی آذین کردن سفره های هفت سین ما ایرانی ها می کنند.

اما می دانستید که وجود ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین هیچ ریشه ای در تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان ندارد و از این بار هم این رسم از چین وارد فرهنگ ما شده است؟!

در حدود چیزی نزدیک به ۸۰ سال پیش که تجارت ایران با چین در زمینه چای آغاز شد. در این زمان ماهی های قرمز چینی نیز راه ایران را در پیش گرفتند و خود را به ساحل ایران رساندند. ماهی قرمز سمبل عید چینی هاست که امروز به یک نماد بر سر سفره های هفت سین ما ایرانیان بدل شده است؛ اما با یک تفاوت بسیار بزرگ و آن این که در فرهنگ چینی ماهی قرمز را رها می کنند تا نشانی از حیات و ادامه زندگی باشد اما ما ایرانیان آن را اسیر تنگ بلوری می کنیم تا روزی که خودش جان دهد.

آیا این پسندیده است که این موجودات را قربانی این فرهنگ اشتباه کنیم؟!

بهتر نیست به جای ماهی قرمز از انار یا سیب قرمزی که در یک کاسه آب قرار دارد و نمادی از عشق و باروری است و صد در صد ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران مان دارد، استفاده کنیم؟!

سفره هفت سین در کشورهای دیگر

ملت های دیگری همچون افغان ها، تاجیک ها، ارمنیان و... برای استقبال از نوروز، سفره هفت سین بر پا می کنند و به سان ما ایرانیان به سال جدید خوش آمد می گویند.

این سفره در کشورهای مختلف بسته به آداب آن کشور دست خوش تغییراتی می شود، به عنوان مثال در کشور افغانستان سفره هفت سین، سفره هفت میوه نام دارد و متشکل از هفت میوه خشک همچون کشمش، سنجد، پسته، فندق، آلو، گردو یا بادام است.

مردم افغانستان چند روز قبل از عید نوروز هفت مغز را در آب مخلوط می کنند تا برای عید آماده شود.

برخی دیگر هم سفره هفت سین مانند سفره هفت سین ما ایرانیان پهن می کنند و به انتظار نوروز می نشینند. اجزای سفره هفت سین افغان ها از این قرار است: سیب، سنجد، سبزی، سارق که همان قارچ در میان افغان هاست، سرکه، سمنو، سیر. 

سخن آخر

سفره هفت سین یک بهانه است تا به هوای آن بعد از یک سال دغدغه و کار، بعد از یک سال شاید دور بودن از جمع صمیمی خانواده، ساعاتی مانده به لحظه سال تحویل، همراه با خانواده در کنار آن بنشینیم و به اجزای آن نگاه کنیم و شاید یادمان بیاید زندگی زیباتر از آن چیزی که ما برای خودمان رقم زدیم جریان دارد...

شاید گذر زمان را به چشم دیدیم و به گوش شنیدیم...

  • معصومه ترکمان

عناصر غیر کلامی/ پیرازبانی

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲ ق.ظ


در نمون­ه برگ­های ارزیابی بخش خوانش ادبی در جشنواره نوجوان خوارزمی (ردیف 5)، «عناصر غیرکلامی/ پیرازبانی» آمده که به نظر می­رسد نیازمند توضیح است.

عناصر پیرازبانی paralanguage مواردی هستند که می‌توانند به انتقال موثر معنا و برقراری بهتر ارتباط کمک کنند. به عبارت دیگر، زبان یعنی آن چه می گوییم و پیرازبان یعنی نحوه بیان آن که می‌توانند مفهوم و معنا را تغییر دهند. پیرازبان ها اطلاعات هیجانی را نیز به شنونده منتقل می کنند. 
ابزارهای پیرازبانی شامل: ریتم گفتار ها، تاکید ها، سرعت گفتار، زیری، بمی و بلندی صدا می باشد. 
اگر چه گاهی عناصر غیر کلامی با پیرازبانی یکسان انگاشته شده است ولی حقیقت آن است که این دو با هم تفاوت دارند. 
در بیان ویژگی های این دو اصطلاح اختلاف نظر وجود دارد. 
عناصر غیر کلامی در ارتباط شفاهی آشکار است و عناصر پیرازبانی در مکتوبات مانند: نوع خط، رنگ جوهر، شکل و اندازه حروف... 
عناصر غیر کلامی بیشتر شامل حرکات بدن (چشم، دست، ابرو، نحوه ایستادن و...) می شود. 
تعدادی از زبان شناسان عناصر غیر کلامی را عام و پیرازبانی را خاص دانسته اند. بر این اساس اجزای رفتار غیر کلامی عبارتند از :
تماس جسمی 
حرکات (زبان بدن) 
مجاورت ها
خصایص ظاهری 
عوامل محیطی 
پیرازبان
نکته آخر موضوع: با توجه به اختلاف نظر در مورد ویژگی های این دو اصطلاح و بیان وجوه اشتراک و افتراق آنها، هر دو اصطلاح در یک بند از نمون برگ ارزیابی گنجانده شده تا هر موضوع یا نکته‌ای که علاوه بر زبان، به انتقال بهتر مفهوم کمک کند، محاسبه گردد.


  • معصومه ترکمان

بعضی جمع مکسر های متداول

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۱۵ ق.ظ

فرد

جمع

مفرد

جمع

مفرد

جمع

مفرد

جمع

ادب

آداب

طرف

اطراف

حقیقت

حقایق

موج

امواج

ادیب

ادبا

عمق

اعماق

خزینه

خزائن

مرکز

مراکز

اثر

آثار

عالم

علما

خبر

اخبار

موقع

مواقع

اسیر

اسرا

علم

علوم

دوره

ادوار

مصرف

مصارف

اسم

اسامی

علامت

علائم

دین

ادیان

معرفت

معارف

اسطوره

اساطیر

علت

علل

دفتر

دفاتر

مبحث

مباحث

امیر

امرا

عقیده

عقائد

ذخیره

ذخایر

ماده

مواد

امر

اوامر

عمل

اعمال

رفیق

رفقا

مذهب

مذاهب

امام

ائمه

عید

اعیاد

رای

آرا

مصیبت

مصائب

اصل

اصول

عنصر

عناصر

رسم

رسوم

معبد

معابد

افق

آفاق

عاطفه

عواطف

رابطه

روابط

مسجد

مساجد

بیت

ابیات

عضو

اعضا

رمز

رموز

معبر

معابر

تاجر

تجار

عبارت

عبارات

رجل

رجال

مظهر

مظاهر

تصویر

تصاویر

عجیب

عجایب

رقم

ارقام

منظره

مناظر

جد

اجداد

فقیه

فقها

زاویه

زوایا

مرض

امراض

جانب

جوانب

فن

فنون

زعیم

زعما

مورد

موارد

جزیره

جزایر

فکر

افکار

سانحه

سوانح

مرحله

مراحل

جبل

جبال

فریضه

فرایض

سلطان

سلاطین

مفهوم

مفاهیم

جریمه

جرایم

فعل

افعال

شعر

اشعار

منبع

منابع

حادثه

حوادث

فقیر

فقرا

شاعر

شعرا

مکان

اماکن

حشم

احشام

قاعده

قواعد

  • معصومه ترکمان

سمبل ها ونماد ها در نقاشی ایرانی

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶ ق.ظ


  • ·انسان ، نمادی است از روح قدسی عالم ملکوت
  • ·چهره ، تمثیلی است از تجلیات عالم حق
  • ·انسان پیر، نماد خرد است
  • ·تفکر ، تمثیلی است از اندیشه در آیات خدا
  • ·کاسه ، تمثیلی است از سرمستی سالک
  • ·لیلی، تمثیلی است از عشق یزدانی
  • ·مجنون ، سمبل روح تشنه عالم بشری است
  • ·گوش ، تمثیلی است از پذیرای کلام الهی
  • ·محراب، محل توجه دل است
  • ·همنشینی انسان با طبیعت، تمثیلی است از روح لطیف انسان شرقی برای رسیدن به کمال
  • ·کوه قاف، تمثیلی است از مقام یکرنگی و حقیقت انسانیت
  • ·گلزار ، تمثیلی است از باغ معرفت دل
  • ·همیشه بهاربودن طبیعت، تمثیلی است از بهشت برروی زمین
  • ·آب ،عنصر حیات وبحر معرفت است
  • ·دریا ، نماد هستی است
  • ·درخت وگل ، نماد عناصر تشکیل دهنده بهشت هستند
  • ·سرو ، نماد جاودانگی است و به تنهایی بیان کننده بهشت ملکوت است بر زمین علو مرتبه
  • ·سرو ناز، رمز عاشق ومعشوق است . در نقاشی ایرانی از جایگاه قدسی برخوردار است
  • ·سرو روان ، تمثیلی است از وزش باد در بین درختان و بیا ن موسیقیایی طبیعت
  • ·سبزه زار، تمثیلی است از محل جلوه تجلیات الهی
  • ·ابر وباد ، نماد امدادهای غیبی
  • ·آتش ، نمادی است ازنورانیت وتقدس . در اطراف سر پیامبران وچهره های قدسی نقش میشود
  • ·صخره وکوه به صورت انسان یا حیوان ، شاهدان اعمال انسان ها هستند
  • ·صحرا ، تمثیلی است از عالم روحانی
  • .آهو ، نمادی است از مجنون ونشانه مظلومیت ،بی گناهی وعشق معنوی.به روایت دیگر، آهو تمثیل
  •  انسانی است که از عشق مجازی به عشق حقیقی و خدایی رسیده است
  • ·پرنده ، جستجو گر جهان معنا است (روح آدمی در پرواز روحانی) در نقاشی ایرانی پرنده دارای شعور است و در جستجوی حقیقت
  • ·پرواز پرنده، نمادی است از عروج روح آدمی برای رسیدن به جهان بالا
  • ·ماهی ، نماد شخص عارف است که در دریای سیر وسلوک معنوی شناور است
  • ·اسب ، نماد غرور ،نجابت، شجاعت وپاکی است و گاه سمبل سرکشی وطغیان
  • ·شیر ، به معنای قدرت الهی است وگاه نماد قدرت جسمانی (یا معنوی)
  • ·شتر ، کنایه از نفس مطمئنه است (نفسی است که صاحب آن احساس کمک و امنیّت از طرف خداوندمیکند و نفس او در نزد خداوند – تبارک و تعالی – آرام است... و با ذکر خدا مطمئن می شود وبه سوی او باز می گردد و مشتاق لقاء و قرب او است)
  • ·مار ، تمثیلی است از نفس شیطانی
  • ·گرگ ، نمادی است از خیانت و شیطان صفتی
  • .جانوران شاخدار همچون بز کوهی وگاو را نماد نیروی باروری میدانند
  • حیوانات افسانه ای
  • ·هما (سیمرغ) ، سمبل سعادت و خوشبختی است .در ادبیات حماسی (شاهنامه) سیمرغ نماد خردومداواست . بنا برروایت منطق الطیر عطار ، جمعی از مرغان برای رسیدن به حقیقت و والایی روح ، عزم کوه قاف کردند اما به دلیل سختی راه و نداشتن خلوص ، در پایان فقط  "سی مرغ" مخلص باقی ماندند و به کمال وقرب الهی رسیدند (معرفت یافتن به ذات خدا)
  • ·دیو و اژدها ،نماد نفس پلید (شیطانی) هستند .در نگاره های ایرانی همیشه در مقابل دیو ، پری و در مقابل اژدها ، سیمرغ نقش میشود
  • ·جنگ سیمرغ واژدها ، نمادی است از مبارزه همیشگی روشنایی وتاریکی ، دانایی وجهل ، حق وباطل
  • ·اهریمن ، تمثیلی است از غایت زشتی و پلیدی
  • ·مرگ ، جدا شدن از جهان مادی و رسیدن به حقیقت و جاودانگی است
 
منبع :شریفی،بهمن،آموزش نگارگری جلد (1)،چاپ دوم ،انشارات یساولی ،
  • معصومه ترکمان

معنی تعداد شاخه گل ها بصورت کلی

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱ ق.ظ

2شاخه گل: نشانه توجه یک فرد به طرف مقابل 

3 شاخه گل: نشانه احترام به طرف مقابل
5 شاخه گل:نشانه علاقه و محبت به طرف مقابل
7 شاخه گل: نشانه
با دادن چه گلی چه منظوری را می رسانیم
برای عشق های نوپا غنجه رز هدیه می دهند
گلی که نماد اتحاد و سازش است ترکیب گل های سفید و سرخ است
داوودی نشان از حقیقت است
رز کاملا آشفته نشان از تعهد است
گل نرگس نماد خودبینی و غرور است
برای کسی که به سفر می رود گل بنفشه مناسب است
اگر می خواهید به کسی هشدار دهید گل بگونیا هدیه دهید
گامیای صورتی نماد اینکه در آرزوی تو هستم است
گل پیام آور عشق و وفاداری قاصدک است
گل پایداری و استقامت کاکتوس است
اگر می خواهید به کسی بگوید دوستم داشته باش به او گل نسترن هدیه دهید
گل لاله عاشق تمام عیار است
کسی که درخور پرستش است و می خواهید ان را به او بگویید به او گل کامیا سفید هدیه دهید
رز ماری برای یاد اوری خاطرات و یادگاری مناسب است
برای کسی که برای او می خواهید اظهار تاسف کنید گل زنبق دهید
برای پیروزی ها و فتح کردن ها گل لادن مناسب است
گل اطلسی نماد شرم و ازدواج فرخنده است
گل میخک نشان عشق زن است

  • معصومه ترکمان

گل ها و نماد انها

معصومه ترکمان | جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۵۹ ق.ظ

گل علاوه بر سمبل زیبایی، یکی از هدایایی است که نشان دهنده احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف است.

نماد گل ها
کاملیای صورتی: در آرزوی رسیدن به یکدیگر
کاملیای قرمز: عشق آتشین
نیلوفر آبی: حقیقت
آنتوریوم: عشق، علاقه و محبت
داوودی: تو دوست فوق العاده من هستی
آفتابگردان: ستایش، غرور و پرستش
نرگس: غرور و خودبینی
نرگس زرد: احترام
اقاقیا: عشق پاک
کاکتوس: پایداری و استقامت
لاله: عاشق واقعی
مریم: لذت بردن
میخک: جواب مثبت به درخواست عشق
قاصدک: وفاداری، خوشبختی و صداقت
نسترن: احساس همدلی و تقاضای دوست داشتن
پامچال: بدون تو ادامه زندگی را نمی خواهم.
یاسمن: شادی و دلپذیری
رزماری: یادآوری خاطرات گذشته
گل یاس: عشق و دوستی باید دو جانبه باشدوگرنه بی ثمر است و علامت آن است که عشق عاشق اگر از جانب معشوقه پذیرفته نگردد او را ترک می نماید و فراموشش می نماید.
گل رز مورد علاقه اغلب افراد است. نشانه آرامش، نعمت و صلح گردید. گل نشانه تقوی و پاکدامنی سمبل فتح و پیروزی گل رز در حال حاضر همه جا معنای عشق و زیبایی دارد.
گل لاله به معنی؛ عاشق واقعی هم هست. 10شاخه گل لاله، نشانه یک عشق بی نظیر و ماندگار است.
گل داودی نماد زندگی طولانی است. گل داوودی به معنی؛ تو دوست فوق العاده من هستی می باشد.
شکوفه گیلاس نمادزندگی زودگذر است و نباید آن را سخت گرفت و موجب آزار و اذیت دیگران شد.
گل بنفشه به معنی؛ نجابت و کم رویی، اندیشه ناگفته، پاکدامنی، فروتنی
گل شقایق: اختلاف
گل سرخ: عشق و زیبایی
رز سیاه: مرگ و تسلیت
رز سفید: عشق مبارک و فرخنده
رز به طور کامل شکفته: تعهد و دوست داشتن
دسته گل رز: قدردانی
ترکیبی از گل رز سفید و سرخ: سازش، اتحاد
سوسن: ملاحت و زیبایی
سوسن سفید: دوشیزگی و پاکدامنی
خشخاش: تنبلی و سستی
شکوفه پرتقال: علاقه به ازدواج
سنبل: اندوه و تاسف
شب بو: عشق در حال سیه روزی و بدبختی
زنبق سفید: عفت و پاکدامنی
کاملیای سفید: قابل ستایش و پرستیدنی
گل یخ: نشانه ای است بر نا امیدی و رنج عشق .

گل مروارید: نشانه ای است بر آخرین حرف های دل عاشق و آخرین ناله های قلب دیوانه اش.

  • معصومه ترکمان

سمبل چیست؟

معصومه ترکمان | چهارشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۵۰ ب.ظ


  سمبل یعنی استفاده ازنماد ها و نشانه هایی جهت رساندن پیام است و هرکشوری برای خود سمبل هایی دارد که متفاوت با دیگر کشور هاست ولی بعضی از سمبل ها در همه ی کشور ها مشترک است. مثل کبوتر سفید که سمبل صلح و پاکی است . بعضی از سمبل ها مخصوص یک کشوراست مثل میدان آزادی که سمبل کشورایران است. یا برج ایفل که نماد کشورفرانسه است .حال به تعدادی ازسمبل ها ی مختلف اشاره می کنیم .

    

سمبل

 

میوه

 

سمبل

طبیعت

سمبل

حیوانات

زیبایی

هلو

برکت و فراوانی

باران

 

کینه

مار

 

زندگی و طول زندگی

انار

پاکی و روشنایی

آب

وفاداری و حفاظت

 

سگ

 

برکت

گندم

سختی

سنگ

حیله گری وسیاست

 

روباه

 

 لازم به ذکر است که سمبل در تمام عرصه های هنری دنیا یکی از المان های مناسب بوده ازنقاشی و تئاتر گرفته تا تمام امورات هنری گرافیکی-نقاشی-نمادها و نشانه ها و پوسترها، فیلم، عکاسی،تیلیغات و غیره از کاربرد بالایی برخوردار است و بخصوص در علم ادبیات و هنر، باید جهت استفاده از سمبل ها را برای همیشه به خاطر داشته باشیم.

  • معصومه ترکمان